Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Korjaamopalveluiden asiakasryhmäkohtaiset katetuotot

Virtanen, Noora (2010)

Avaa tiedosto
Virtanen_Noora.pdf (593.3Kt)
Lataukset: 


Virtanen, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Man-Yhtiöt Oy:n korjaamopalveluiden katetuottolaskennan taso. Tutkimuksessa asiakkaat ryhmitellään kolmeen ryhmään: pieniin, keskisuuriin ja suuriin yrityksiin. Näistä edellä mainituista ryhmistä etsitään kannattavin asiakasryhmä. Tutkimuksella on sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä.

Yrityksen taloudellinen kannattavuus on tärkeätä sen tulevaisuuden ja toiminnan jatkuvuuden kannalta. Pelkistetysti sanottuna, kannattavuudella tarkoitetaan tuottojen ja kulujen erotusta. Yksi tapa arvioida yrityksen kannattavuutta, on katetuottolaskenta. Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään, onko case-yrityksen eri asiakasryhmien katteiden muodostumisissa eroja.

Tutkimuksen teoriaosuudessa määritellään palvelut, käydään läpi asiakkuutta ja asiakaskannattavuutta, sekä esitellään sisäisen laskentatoimen raportointimalleista kustannus- ja katetuottolaskenta. Teoreettinen viitekehys toimii pohjana empiriaosuudelle. Lähdemateriaalina on käytetty sekä suomen- että englanninkielistä kirjallisuutta, tuoreita lehtiartikkeleita sekä luotettavia Internet-lähteitä.

Tutkimuksen empiriaosuudessa laskettiin case-yrityksessä vuoden 2009 aikana tehtyjen korjaamotöiden katetuotot. Asiakkaat järjestettiin aakkosjärjestykseen, jotta pystyttiin laskemaan asiakkaiden keskimääräiset katetuottoprosentit. Näitä tietoja jalostettiin edelleen ja lopputuloksena saatiin kannattavimmaksi asiakasryhmäksi suuret asiakkaat. Tutkimustulos vahvisti Man-Yhtiöt Oy:n ennakkokäsityksiä kannattavimmasta asiakasryhmästä ja nyt he saivat todellisia lukuja katetuotoista käyttöönsä. Tutkimustuloksista haastateltiin case-yrityksen jälkimarkkinoinnista vastaavaa sekä korjaamon työnjohtajaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste