Työmotivaation merkitys myyntiorganisaatiossa : case: Nordea Pankki Suomi Oyj
Maasilta, Pilvi (2010)
Maasilta, Pilvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005098463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005098463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työmotivaatiota myynnin johtamisen näkökulmasta myyntiorganisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä case-yrityksen työntekijöiden työmotivaatio koostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat myyntituloksien tekemiseen mahdollistavina ja estävinä tekijöinä. Case-yrityksenä on Nordea Pankki Suomi Oyj:n Lahti-Aleksi 10 konttori.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään myynnin johtamisen eri osa-alueita. Näitä ovat myynnin suunnittelu, rekrytointiprosessi ja palkitseminen. Toisessa teoriakappaleessa keskitytään motivaatioprosessin kuvaamiseen ja käydään läpi oleellisimmat motivaatioteoriat. Työmotivaatio koostuu yksilön persoonallisista, työn sisällöllisistä ja työympäristöön vaikuttavista tekijöistä. Eri yksilöt arvostavat erilaisia asioita, joten työmotivaatioon vaikuttavat tekijät vaihtelevat. On hyvin tärkeää, että esimies tunnistaa nämä erilaiset tekijät, koska vain sen myötä hyvien myyntituloksien aikaansaaminen on mahdollista. Teoriaosuuden lähdema-teriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä elektronisiin aineistoihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutki-muksena. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna Nordean Lahti Aleksi 10 konttorin neljälle työntekijälle sekä kaikille esimiehille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2010. Tutkimuksessa selvitettiin työmotivaatioon ja myyntituloksiin vaikuttavia tekijöitä. Haastatteluiden avulla oli tarkoitus selvittää, eroavatko työntekijöiden ja esimiesten näkemykset toisistaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehet ovat hyvin pitkälti tietoisia siitä, mistä tekijöistä työntekijöiden työmotivaatio koostuu sekä mitkä tekijät vaikuttavat myyntituloksien tekemiseen. Suurimmat eroavaisuudet työntekijöiden ja esimiesten vastauksissa liittyivät työmotivaatiota heikentäviin ja myyntituloksia estäviin tekijöihin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään myynnin johtamisen eri osa-alueita. Näitä ovat myynnin suunnittelu, rekrytointiprosessi ja palkitseminen. Toisessa teoriakappaleessa keskitytään motivaatioprosessin kuvaamiseen ja käydään läpi oleellisimmat motivaatioteoriat. Työmotivaatio koostuu yksilön persoonallisista, työn sisällöllisistä ja työympäristöön vaikuttavista tekijöistä. Eri yksilöt arvostavat erilaisia asioita, joten työmotivaatioon vaikuttavat tekijät vaihtelevat. On hyvin tärkeää, että esimies tunnistaa nämä erilaiset tekijät, koska vain sen myötä hyvien myyntituloksien aikaansaaminen on mahdollista. Teoriaosuuden lähdema-teriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä elektronisiin aineistoihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutki-muksena. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna Nordean Lahti Aleksi 10 konttorin neljälle työntekijälle sekä kaikille esimiehille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2010. Tutkimuksessa selvitettiin työmotivaatioon ja myyntituloksiin vaikuttavia tekijöitä. Haastatteluiden avulla oli tarkoitus selvittää, eroavatko työntekijöiden ja esimiesten näkemykset toisistaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehet ovat hyvin pitkälti tietoisia siitä, mistä tekijöistä työntekijöiden työmotivaatio koostuu sekä mitkä tekijät vaikuttavat myyntituloksien tekemiseen. Suurimmat eroavaisuudet työntekijöiden ja esimiesten vastauksissa liittyivät työmotivaatiota heikentäviin ja myyntituloksia estäviin tekijöihin.