dc.contributor.author | Malinen, Mirka | |
dc.date.accessioned | 2010-06-07T11:11:30Z | |
dc.date.available | 2010-06-07T11:11:30Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010052710666 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/16086 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullista hankintaa suomalaisissa yrityksissä. Tutkimuskysymys on, millä tavalla yrityksen eettiset arvot vaikuttavat sisäänostajan tai maahantuojan työhön, kun he tekevät hankintoja maista, joissa lainsäädäntö ei täytä kansainvälisiä eettisyyden vähimmäisvaatimuksia. Aihe on siis rajattu riskimaista tehtävään ostotoimintaan. Hankintojen eettisyyteen liittyy sosiaalisen ja ekologisen vastuun näkökulma. Sosiaalinen vastuu käsittää tuotantolaitoksen työntekijöiden olot ja oikeudenmukaisen kohtelun. Ekologiseen puoleen liittyvät taas tehtaan ympäristövaikutukset ja tavaroiden kuljetustavan valinta.
Työn teoriaosuudessa käsitellään eettisyyttä yleisesti sekä globalisaatiota ja sen aiheuttamaa muutosta sisäänostajien työssä. Lisäksi avaan yritysvastuun eri osa-alueisiin, taloudelliseen, sosiaaliseen ja ekologiseen vastuuseen, liittyviä termejä. Niiden yhteydessä käsitellään myös vastuullista hankintaa. Teoriaosuuden lopussa on lyhyt kuvaus sisäänostajan työtehtävistä. Työssä esitellään joitakin yleisimpiä kansainvälisiä eettisiä ohjeistoja, kuten esimerkiksi BSCI. Teoria-aineiston kokoamisen apuna on käytetty vastuullisen liiketoiminnan oppikirjoja, etiikan oppikirjaa sekä yritysten kotisivuja, joissa on kerrottu niiden vastuutavoitteista ja – toimista.
Tutkimustapa oli kvalitatiivinen, koska empiirinen aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Halusin tarkastella vastuullista ostotoimintaa sisäänostajan näkökulmasta. Opinnäytetyötä varten haastatellut yritykset ovat hankinta- ja logistiikkayritys Inex Partners Oy, muotitavarataloketju Veljekset Halonen Oy, kahvialalla toimiva Oy Gustav Paulig Ab ja Suomen valtion omistama alkoholijuomien vähittäiskauppa Alko Oy.
Analyysiosiossa tarkastelen yritysten eettisten arvojen vaikutusta sisäänostajien työhön taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun näkökulmasta. Tuloksista selviää, että sisäänostajien taloudelliseen vastuuseen kuuluu muun muassa tuotteen lopullisen hinnan pitäminen kilpailukykyisenä hankkimalla sopivan hintaista tavaraa tavarantoimittajilta. Sosiaaliseen vastuuseen liittyy tavarantoimittajien valinta ja hyväksyminen. Mahdollisia riskitoimittajia haas-tatellut yritykset eliminoivat tavarantoimittajille lähetettävien itsearviointilomakkeiden ja kohteissa vierailujen avulla. Ekologinen vastuunotto näkyy esimerkiksi tuotteiden pakkausten valinnassa. | fi |
dc.description.abstract | The Ethical Questions of Purchasing Agent
This Bachelor’s thesis is concerned with responsible business. The research question is how ethical values of a company affect purchasing agent’s and importer’s work when they purchase from countries where the legislation does not fit the international minimum requirements of ethicality. The subject is delimited to purchasing from risk countries. Ethicality of purchasing is related to social and ecological responsibility point of view. Social responsibility covers conditions of workers of a production plant and fair treatment. The ecological side is related to the environmental effects of a factory and the choice of transporting the goods.
The theoretical part is concerned with ethicality generally and globalization as well as the change that globalization has created in the work of purchasing agents. Terms of corporate responsibility from the point of view of economical, social and environmental responsibility are also discussed. Responsible purchasing is also considered in this context. A short description of duties of purchasing agent is introduced at the end of the theoretical section of this thesis, as well as some of the most general international ethical regulation such as BSCI (Business Social Compliance Initiative). The theory was collected with text books responsible business, a text book of ethics and web sites of companies that talk about the responsible targets and operates of them.
The research method was qualitative, because the empiric material was collected with interviews. Responsible purchasing is reviewed from the point of view of purchasing agent. The companies that were interviewed for the thesis are sourcing and logistics company Inex Partners Ltd, fashion department store chain Veljekset Halonen Ltd, Ltd Gustav Paulig Ltd, which operates in coffee business and a retail trade of alcoholic drinks Alko Ltd owned by the state of Finland.
The analysis is considered the impact of the ethical values of companies to the work of purchasing agents from economical, social and environmental responsibility point of view. The results show that the social responsibility of purchasing agent means for example keeping the final price of a product low by purchasing good from suppliers to suitable price. Social responsibility is about choosing and accepting the suppliers. Risk suppliers in the companies that were interviewed are eliminated with self-estimation forms and by visiting the factories. Ecological responsibility can be seen in choosing for instance packing of products. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Sisäänostajan eettiset kysymykset | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/268 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.ysa | eettisyys | |
dc.subject.ysa | hankinta | |
dc.subject.ysa | yritykset | |
dc.subject.ysa | maahantuojat | |
dc.subject.ysa | ekologisuus | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.keyword | eettisyys | |
dc.subject.keyword | hankinta | |
dc.subject.specialization | taloushallinto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |