Markkinointistrategia Jm Brand Oy : case: PUTTON
Ketterer, Miko; Valkama, Jesse (2019)
Ketterer, Miko
Valkama, Jesse
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada selville, kuinka toimeksiantajan uuden tuotteen saa kuluttajille markkinointistrategian avulla. Opinnäytetyössä luodaan markkinointistrategia verkkokyselyn ja testikäyttäjien perusteella JM Brand Oy:n käyttöön. Tavoitteena on saada yritykselle mahdollisimman paljon tietoa eri markkinoinnin muodoista ja miten niitä voi hyödyntää tuotteen markkinoinnissa. Toimeksiantajan tuote on vielä kehitysvaiheessa, jolloin on tärkeää selvittää herättääkö tuote asiakkaissa mielenkiintoa ja minkälaiset markkinointikanavat tavoittavat uudet potentiaaliset asiakkaat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinoinnin eri muodot sekä tutkimukseen liittyviä myyntikanavia, jotka pohjautuvat faktoihin sekä kirjallisuuteen. Teoreettinen osuus antaa tietoa toimeksiantajalle eri toimintatavoista ja kanavista, joita yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Tutkimusosuus tässä opinnäytetyössä tehdään kvantitatiivisena sekä kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivinen tutkimus tehdään internetkyselylomakkeella, joka lähetetään Laurean opiskelijoille sekä henkilökunnalle ja kvalitatiivinen osuus haastattelemalla tuotetestausryhmää. Nämä kaksi tutkimustapaa antavat paljon tietoa siitä, kuinka kaksi eri ryhmää reagoivat tuotteeseen. Ensimmäinen ryhmä ainoastaan tietää tuotteen ja pystyy kertomaan heidän ensireaktionsa tuotteesta ja toinen ryhmä antaa mielipiteitä siitä mikä toimii ja mikä ei toimi. Kun tuote on uusi, on tärkeää tietää, mitä mieltä potentiaaliset asiakkaat ovat tuotteesta. Tutkimuksien perusteella markkinointistrategia etsii parhaita mahdollisia ratkaisuja toimeksiantajalle tulevaisuudelle.
Johtopäätöksinä todettiin markkinoinnin kohdentuvan 18-25 vuotiaille miehille ja naisille sosiaalisen median kautta. Myyntikeinona kivijalkamyymälä tavoittaa tämän kohderyhmän parhaiten. Tämän opinnäytetyön pohjalta luodaan toimeksiantajalle markkinointistrategia, joka tarkastelee tuotteen kohderyhmän, miten kohderyhmälle markkinoidaan ja mitkä ovat tärkeimmät myyntikanavat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinoinnin eri muodot sekä tutkimukseen liittyviä myyntikanavia, jotka pohjautuvat faktoihin sekä kirjallisuuteen. Teoreettinen osuus antaa tietoa toimeksiantajalle eri toimintatavoista ja kanavista, joita yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Tutkimusosuus tässä opinnäytetyössä tehdään kvantitatiivisena sekä kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivinen tutkimus tehdään internetkyselylomakkeella, joka lähetetään Laurean opiskelijoille sekä henkilökunnalle ja kvalitatiivinen osuus haastattelemalla tuotetestausryhmää. Nämä kaksi tutkimustapaa antavat paljon tietoa siitä, kuinka kaksi eri ryhmää reagoivat tuotteeseen. Ensimmäinen ryhmä ainoastaan tietää tuotteen ja pystyy kertomaan heidän ensireaktionsa tuotteesta ja toinen ryhmä antaa mielipiteitä siitä mikä toimii ja mikä ei toimi. Kun tuote on uusi, on tärkeää tietää, mitä mieltä potentiaaliset asiakkaat ovat tuotteesta. Tutkimuksien perusteella markkinointistrategia etsii parhaita mahdollisia ratkaisuja toimeksiantajalle tulevaisuudelle.
Johtopäätöksinä todettiin markkinoinnin kohdentuvan 18-25 vuotiaille miehille ja naisille sosiaalisen median kautta. Myyntikeinona kivijalkamyymälä tavoittaa tämän kohderyhmän parhaiten. Tämän opinnäytetyön pohjalta luodaan toimeksiantajalle markkinointistrategia, joka tarkastelee tuotteen kohderyhmän, miten kohderyhmälle markkinoidaan ja mitkä ovat tärkeimmät myyntikanavat.