Potilastyytyväisyys terveysaseman ensiavussa : Potilastyytyväisyyskysely hoitajan vastaanotolla
Pulkkinen, Niina (2019)
Pulkkinen, Niina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142939
Tiivistelmä
Jokaisella ihmisellä on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Terveydenhuollon laatutekijöihin kuuluvat esimerkiksi asiakaskeskeisyys, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus, oikeudenmukaisuus, sekä korkeatasoinen osaaminen. Hoitotyön toimintaa ja laatua voidaan arvioida erilaisin tutkimuksin ja mittarein, kuten potilastyytyväisyyskyselyillä, jotka ovat tärkeä työväline hoitotyön laadun kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön laadun kehittämisen tarvetta Nurmeksen terveysaseman ensiavussa. Tavoitteena oli selvittää Nurmeksen terveysaseman ensiavussa hoitajan vastaanotolla käyneiden potilaiden tyytyväisyyttä vastaanotolla ja puhelimitse saamaansa hoitoon. Lisäksi potilaat saivat kertoa kehittämisideoitaan ja antaa palautetta käynnistään. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 22.10.2018 - 19.11.2018. Opinnäytetyön tulokset osoittavat potilaiden olleen tyytyväisiä sekä puhelimitse että vastaanotolla saamaansa hoitoon. Hoitajat saivat positiivista palautetta, kuten kiitoksia hyvästä hoidosta. Kehittämistarpeiksi potilaat ehdottivat ensiavun ilmoittautumisvastaanoton yksityisyyden lisäämisen, puhelimen kuuluvuuden ja odotusajat. Jatkotutkimuksena potilastyytyväisyyskyselyn voisi suorittaa muillakin Siun soten terveysasemien hoitajan vastaanotoilla. Kyselylomaketta muokkaamalla voisi tutkia tarkemmin jotakin tiettyä osa-aluetta, kuten potilaiden tietoutta Siun sotella olevista sähköisistä palveluista.