Näytteilleasettajien kokemukset Lohja Expo -rekrytointitapahtumasta
Warvas, Sarina (2019)
Warvas, Sarina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143034
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tehtiin Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijan opinnäytetyönä Lohjan Nuorkauppakamari Ry:n toimeksiannosta. Se liittyy osana Lohja Expo 2018 -rekrytointitapahtuman toteutukseen. Tapahtuma on alun perin ollut Lohjan kaupungin käynnistämä, seutuyhteistyöhön liittyvä, paikallinen verkostoitumistapahtuma, joka on toteutettu yhteistyössä alueen eri yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tarkoituksena oli selvittää näytteilleasettajilta, kuinka rekrytointitapahtuma onnistui ja erityisesti, mitkä ovat keskeiset kehittämisen kohteet tulevaisuuden yhteistapahtumia järjestettäessä. Lopullisena tavoitteena oli saada tietoa siitä, kuinka tällainen yhteistapahtuma voi toimia rekrytointikanavana, osana yritysten henkilöstöjohtamista ja henkilöstöstrategiaa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin vakioitua eli määrämuotoista kyselytutkimusta. Tutkimusaineisto perustui kaikkien 24 näytteilleasettajan kyselylomakeaineistosta ja edustaa heidän näkökulmaansa asiaan. Tulokset esitettiin sanallisesti, numeerisesti, taulukkoina ja kuvioina.
Tulokset osoittavat, että näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä tapahtumaan yleensä, sen järjestelyihin ja saamaansa palveluun, sekä ilmoittivat halukkuutensa osallistua vastaavaan tapahtumaan myös tulevaisuudessa. Näytteilleasettajat toivoivat vastaisuudessa tehokkaampaa markkinointia osallistujien ja kävijöiden houkuttelemiseksi. Yrittäjät saivat tapahtumasta kontakteja ja mahdollisuuksia rekrytointiin. Yhteistoiminta hoitui sujuvasti.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Lohja Expo -tapahtuman kaltainen julkinen, yhteistoiminnallinen rekrytointitapahtuma toimii hyvin Lohjan seutuyhteistyössä. Lohja Expo -rekrytointitapahtuman järjestelyitä osana alueen seutuyhteistyötä kannattaa jatkaa ja kehittää edelleen saadun palautteen ja tutkimuksen tekijän kehitysehdotusten mukaan. This study was conducted as a thesis commissioned by the Lohja Junior Chamber of Commerce (Lohjan Nuorkauppakamari) of the Laurea University of applied sciences. It is an integral part of the Lohja Expo 2018 recruitment event. The Expo is a local networking event implemented in collaboration with sub-regional partners and is originally organized by the city of Lohja.
The aim of the study was to conduct a survey to the exhibitors in order to find out how successful the exhibition was, and especially, what were the key areas for future improvement for these events. The final goal was to get information on how such an event works as a recruitment channel as part of companies' HRM and SHRM.
The study was conducted using quantitative methods. Collection of materials was conducted using a standardized survey. The survey material is based on the answers of all 24 exhibitors, representing their views on the subject. The results were presented both verbally and numerically, as well as using charts and figures.
The results indicate that the exhibitors were generally satisfied with the event, as well as its arrangements and services they received. Furthermore, they exhibited a willingness to participate in similar future events. The exhibitors wished for better marketing in order to draw in more participants and visitors. The event offered new contacts and chances for recruitment for entrepreneurs. Collaboration between different parties was fluent.
Conclusion; a public, collaborated recruitment event such as Lohja Expo works in favor of the city of Lohja in its efforts in sub-regional collaboration. According to the received feedback and development proposals by the Writer of this thesis, it is advisable to continue arranging Lohja Expo -events as part of the local sub-regional collaboration.
Tarkoituksena oli selvittää näytteilleasettajilta, kuinka rekrytointitapahtuma onnistui ja erityisesti, mitkä ovat keskeiset kehittämisen kohteet tulevaisuuden yhteistapahtumia järjestettäessä. Lopullisena tavoitteena oli saada tietoa siitä, kuinka tällainen yhteistapahtuma voi toimia rekrytointikanavana, osana yritysten henkilöstöjohtamista ja henkilöstöstrategiaa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin vakioitua eli määrämuotoista kyselytutkimusta. Tutkimusaineisto perustui kaikkien 24 näytteilleasettajan kyselylomakeaineistosta ja edustaa heidän näkökulmaansa asiaan. Tulokset esitettiin sanallisesti, numeerisesti, taulukkoina ja kuvioina.
Tulokset osoittavat, että näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä tapahtumaan yleensä, sen järjestelyihin ja saamaansa palveluun, sekä ilmoittivat halukkuutensa osallistua vastaavaan tapahtumaan myös tulevaisuudessa. Näytteilleasettajat toivoivat vastaisuudessa tehokkaampaa markkinointia osallistujien ja kävijöiden houkuttelemiseksi. Yrittäjät saivat tapahtumasta kontakteja ja mahdollisuuksia rekrytointiin. Yhteistoiminta hoitui sujuvasti.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Lohja Expo -tapahtuman kaltainen julkinen, yhteistoiminnallinen rekrytointitapahtuma toimii hyvin Lohjan seutuyhteistyössä. Lohja Expo -rekrytointitapahtuman järjestelyitä osana alueen seutuyhteistyötä kannattaa jatkaa ja kehittää edelleen saadun palautteen ja tutkimuksen tekijän kehitysehdotusten mukaan.
The aim of the study was to conduct a survey to the exhibitors in order to find out how successful the exhibition was, and especially, what were the key areas for future improvement for these events. The final goal was to get information on how such an event works as a recruitment channel as part of companies' HRM and SHRM.
The study was conducted using quantitative methods. Collection of materials was conducted using a standardized survey. The survey material is based on the answers of all 24 exhibitors, representing their views on the subject. The results were presented both verbally and numerically, as well as using charts and figures.
The results indicate that the exhibitors were generally satisfied with the event, as well as its arrangements and services they received. Furthermore, they exhibited a willingness to participate in similar future events. The exhibitors wished for better marketing in order to draw in more participants and visitors. The event offered new contacts and chances for recruitment for entrepreneurs. Collaboration between different parties was fluent.
Conclusion; a public, collaborated recruitment event such as Lohja Expo works in favor of the city of Lohja in its efforts in sub-regional collaboration. According to the received feedback and development proposals by the Writer of this thesis, it is advisable to continue arranging Lohja Expo -events as part of the local sub-regional collaboration.