Koulutuksen kehittämisen katsaus 2018 : Verkostoilla joustavuutta ja laatua opintoihin
Editoija
Hakala, Anne
Ikonen, Hannu
Liimatainen, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-520-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-520-3
Tiivistelmä
JAMKin koulutuksen kehittämisen katsauksiin on koottu vuodesta 2014 saakka esimerkkejä korkeakoulun pedagogisesta kehittämisestä. Tässä sarjan viidennessä julkaisussa pureudutaan käytännönläheisesti kärkihankkeiden, verkosto- ja työelämäyhteistyön tuomaan sparraukseen JAMKin pedagogisessa
kehittämisessä vuonna 2018. JAMKin pedagogisen kehittämisen tavoitteena on erilaiset oppijat huomioiva
joustava, verkostoperustainen, työelämäläheinen ja ekosysteemimäinen innovaatio- ja kehittämisalustatoiminta. Toiminta on kanavoitunut vuonna 2018 erityisesti ammattikorkeakoulujen yhteisten kärkihankkeiden kautta. Tämän julkaisun tavoitteena on kuvata näiden hankkeiden vaikutuksia yksittäisessä
ammattikorkeakoulussa kuin myös hankkeiden rajapintoja ja laajempaa yhteistyötä JAMKin pedagogisessa kehittämisessä. Julkaisussa esitellään JAMK Future Factory -oppimis- ja kehittämismallia, työn opinnollistamisen pilotteja, ristiinopiskelun kehitystyötä sekä virtuaalisuuteen ja verkkopedagogiikkaan liittyvää kehittämistyötä. Pyrkimyksenä on uudistaa ammattikorkeakoulun pedagogisia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laadun parantamiseksi vastaamaan oppijoiden tarpeita uuden sukupolven korkeakoulussa. Koulutuksen kehittämiskatsauksessa tuodaan myös esille ja levitetään kokeiltuja, hyviä käytänteitä. Antoista löytöretkeilyä JAMKin pedagogisen kehittämistyön parissa.
kehittämisessä vuonna 2018. JAMKin pedagogisen kehittämisen tavoitteena on erilaiset oppijat huomioiva
joustava, verkostoperustainen, työelämäläheinen ja ekosysteemimäinen innovaatio- ja kehittämisalustatoiminta. Toiminta on kanavoitunut vuonna 2018 erityisesti ammattikorkeakoulujen yhteisten kärkihankkeiden kautta. Tämän julkaisun tavoitteena on kuvata näiden hankkeiden vaikutuksia yksittäisessä
ammattikorkeakoulussa kuin myös hankkeiden rajapintoja ja laajempaa yhteistyötä JAMKin pedagogisessa kehittämisessä. Julkaisussa esitellään JAMK Future Factory -oppimis- ja kehittämismallia, työn opinnollistamisen pilotteja, ristiinopiskelun kehitystyötä sekä virtuaalisuuteen ja verkkopedagogiikkaan liittyvää kehittämistyötä. Pyrkimyksenä on uudistaa ammattikorkeakoulun pedagogisia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laadun parantamiseksi vastaamaan oppijoiden tarpeita uuden sukupolven korkeakoulussa. Koulutuksen kehittämiskatsauksessa tuodaan myös esille ja levitetään kokeiltuja, hyviä käytänteitä. Antoista löytöretkeilyä JAMKin pedagogisen kehittämistyön parissa.