Identiteetiksi ammatillinen opinto-ohjaaja
Kukkonen, Harri (2018)
Kukkonen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193402
Tiivistelmä
TAMKin ammatillisen opinto-ohjaajankoulutuksen toteutuksessa on keskiössä identiteettityö.Selkeä identiteetti auttaa tunnistamaan omaa asemaa ja tehtävää koulutuksen, yhteiskunnan ja työelämän muuttuessa. Tässä artikkelissa kuvataan identiteettityön näkökulmasta opiskelijoiden matkaa ammatilliseksi opinto-ohjaajaksi. Opiskelijat tuottivat tutkimusaineiston kirjoittamalla kokemuksiaan ja havaintojaan siitä, miten omat käsitykset, ajattelu ja toiminta olivat muuttuneet koulutuksen aikana. Tulosten perusteella voi sanoa, että koulutuksen opetussuunnitelma ja toimintatavat olivat tarjonneet suuntaa ja sekä teoreettista että käytännöllistä perustaa monitasoiselle identiteettityölle, jossa käsitys itsestä ja omasta tehtävästä ammatillisena opinto-ohjaajana syveni ja laajentui.