Kollektiivinen asiantuntijuus osastonhoitajan asiantuntijuuden ylläpitämisen avuksi.
Nurmi, Anna-Erika; Tuomi, Jouni (2018)
Nurmi, Anna-Erika
Tuomi, Jouni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213555
Tiivistelmä
Asiantuntijaksi kasvua on perinteisesti tarkasteltu hoitotyössä Bennerin noviisista asiantuntijaksi -mallin ja mentoriohjelmien avulla. Artikkeli käsittelee kollektiivisen asiantuntijuuden mallia, joka sisältää mainittujen lähestymistapojen lisäksi yhteisöllisen tiedonluomisen. Mallin käyttökelpoisuutta tutkittiin teemahaastatteluina erään operatiivisen tulosyksikön osastonhoitajilla. Tuloksista ilmeni osastonhoitajan työn sisältävän mallin jokaisen osa-alueen elementtejä. Tiedonluomisen elementtien nähtiin vaikuttavan etenkin työn hallintaan, kehittämiseen ja osallistavuuteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osastonhoitajan asiantuntijuus edellyttää jo tiedetyn tiedon jakamisen ohellla tiedon luomista yhteistyönä muiden asiantuntijoiden kanssa eli kollektiivista asiantuntijuutta.