Tulevaisuus haastaa korkeakoulupedagogiikan
Valtonen, Virpi (2018)
Valtonen, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213564
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön kesäkuussa 2018 julkaisema tulevaisuuskatsaus (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2018) valottaa keskeisiä toimia, joilla Suomi saadaan maailman osaavimmaksi kansaksi. Tulevaisuuskatsauksen mukaan Suomella on tähän erinomaiset mahdollisuudet. Keskeiset, erityisesti meitä korkeakoulutoimijoita koskevat toimet kohdistuvat koulutuksen- ja osaamistason nostamiseen sekä jatkuvan oppimisen edellytysten turvaamiseen. Sitran 2017 julkaisemassa Tulevaisuuden koulutuksen käsikirjassa (Luoma-aho & Sulopuisto 2017) tuodaan esiin vaatimus, että koulun on uskallettava muuttua ja uskallettava kyseenalaistaa pinttyneet käsityksemme koulutuksesta. Onko tulevaisuudessa enää koulurakennuksia? Mikä on tulevaisuuden opettajan rooli? Mitä oppijan tulisi oppia kyetäksemme vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin? Tulevaisuuden koulutuksen käsikirjan mukaan koulutusjärjestelmämme ei tule ainoastaan reagoida muutokseen vaan olla aktiivisesti mukana muutoksessa. Tarvitsemme uudenlaisia, tulevaisuuden työssä tarvittavia ajattelun taitoja.