Miten Euroopan kansalaisjärjestöjen työntekijät toimivat 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistäjinä vapaaehtoistoiminnassa?
Sallinen, Milla; Lehtimäki, Niina (2019)
Sallinen, Milla
Lehtimäki, Niina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten Euroopan kansalaisjärjestöjen työntekijät toimivat 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistäjinä vapaaehtoistoiminnassa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kansalaisareenan Jeesaan – nuori vapaaehtoistoiminnassa -hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on innostaa nuoria mukaan vapaaehtoistoimintaan sekä luoda vapaaehtoistyön kurssimalli, jota voivat käyttää lukiot ja ammattikoulut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata eurooppalaisten kansalaisjärjestöjen työntekijöiden hyödyntämiä toimintakäytänteitä ja menetelmiä, joita he käyttävät 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistämiseksi vapaaehtoistoiminnassa. Tavoitteena oli myös, että Kansalaisareenan työntekijät saavat opinnäytetyön pohjalta uutta tietoa, jota he voivat hyödyntää Jeesaan-hankkeessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vapaaehtoistoimintaa, nuorten osallisuutta, vapaaehtoistoimintaa osana toisen asteen oppilaitosten opetusta ja nuorten osallistumista vapaaehtoistoimintaan Euroopassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto hankittiin teemahaastattelua hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui neljän eri eurooppalaisen kansalaisjärjestön työntekijää. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2018 Skypessä englanniksi. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset on jaettu kahteen yläluokkaan, joita ovat 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistäminen vapaaehtoistoiminnassa ja heidän osallisuutensa edistämiseen liittyvät haasteet vapaaehtoistoiminnassa. 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuutta vapaaehtoistoiminnassa edistää vapaaehtoisten tasavertainen kohtelu, opiskelijoiden valmentaminen, vapaaehtoistyön virallinen tunnustaminen, opiskelijoiden näkökannan huomioiminen, yhteistyö jäsenjärjestöjen kanssa sekä teknologian ja kansalaisjärjestötoiminnan hyödyntäminen. Aineiston analysoinnin perusteella osallisuuden edistämiseen liittyviä haasteita vapaaehtoistoiminnassa ovat vapaaehtoistyön virallisen tunnustamisen puuttuminen, opiskelijoiden ajanpuute ja jäsenjärjestöjen eriävät toimintakäytänteet.
Kansalaisareenan Jeesaan-hankkeen työskentelytiimi voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksissa esiin tulleita toimintakäytänteitä ja kehittää niiden pohjalta omaa toimintaansa. Myös muut vapaaehtoistoiminnan järjestöt voivat soveltaa toimintakäytänteitä työskennellessään nuorten opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden toiveiden huomioon ottaminen ja kuunteleminen tuovat heidän ääntänsä kuuluviin vapaaehtoistoiminnan järjestöissä. Kansalaisjärjestöjen antama virallinen tunnustus vapaaehtoistyöstä lisää opiskelijoiden osallisuutta ja tekee vapaaehtoistyötä näkyvämmäksi yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata eurooppalaisten kansalaisjärjestöjen työntekijöiden hyödyntämiä toimintakäytänteitä ja menetelmiä, joita he käyttävät 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistämiseksi vapaaehtoistoiminnassa. Tavoitteena oli myös, että Kansalaisareenan työntekijät saavat opinnäytetyön pohjalta uutta tietoa, jota he voivat hyödyntää Jeesaan-hankkeessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vapaaehtoistoimintaa, nuorten osallisuutta, vapaaehtoistoimintaa osana toisen asteen oppilaitosten opetusta ja nuorten osallistumista vapaaehtoistoimintaan Euroopassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto hankittiin teemahaastattelua hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui neljän eri eurooppalaisen kansalaisjärjestön työntekijää. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2018 Skypessä englanniksi. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset on jaettu kahteen yläluokkaan, joita ovat 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuuden edistäminen vapaaehtoistoiminnassa ja heidän osallisuutensa edistämiseen liittyvät haasteet vapaaehtoistoiminnassa. 15—18-vuotiaiden opiskelijoiden osallisuutta vapaaehtoistoiminnassa edistää vapaaehtoisten tasavertainen kohtelu, opiskelijoiden valmentaminen, vapaaehtoistyön virallinen tunnustaminen, opiskelijoiden näkökannan huomioiminen, yhteistyö jäsenjärjestöjen kanssa sekä teknologian ja kansalaisjärjestötoiminnan hyödyntäminen. Aineiston analysoinnin perusteella osallisuuden edistämiseen liittyviä haasteita vapaaehtoistoiminnassa ovat vapaaehtoistyön virallisen tunnustamisen puuttuminen, opiskelijoiden ajanpuute ja jäsenjärjestöjen eriävät toimintakäytänteet.
Kansalaisareenan Jeesaan-hankkeen työskentelytiimi voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksissa esiin tulleita toimintakäytänteitä ja kehittää niiden pohjalta omaa toimintaansa. Myös muut vapaaehtoistoiminnan järjestöt voivat soveltaa toimintakäytänteitä työskennellessään nuorten opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden toiveiden huomioon ottaminen ja kuunteleminen tuovat heidän ääntänsä kuuluviin vapaaehtoistoiminnan järjestöissä. Kansalaisjärjestöjen antama virallinen tunnustus vapaaehtoistyöstä lisää opiskelijoiden osallisuutta ja tekee vapaaehtoistyötä näkyvämmäksi yhteiskunnassa.