Palvelumuotoilulla tuottavuutta ja työhyvinvointia
Mäenpää, Katariina; Pakarinen, Katariina (2019)
Mäenpää, Katariina
Pakarinen, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-311-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-311-3
Tiivistelmä
Muuttuvan toimintaympäristön synnyttämä epävarmuus, odotettu tuottavuus ja henkilöstön työhyvinvointi – kaikki tekijöitä, jotka luovat hankalalta tuntuvaa ristivetoa niin yksityisen kuin julkisenkin sektorin organisaatioissa. Tämän päivän työelämässä ainoa pysyvä asia on jatkuva muutos ja siihen sopeutumisesta on tullut edellytys selviämiselle.
Tuottavuus ja työhyvinvointi puolestaan näyttäisivät perinteisesti edustavan vastavoimia vaakakupeissa: kun toiseen panostetaan se väistämättä näyttää kostautuvan toisen saralla. Onneksi näitä itsestäänselvyyksiä on alettu kyseenalaistaa ja keinoja on lähdetty etsimään rohkeasti uusista näkökulmista. Ihmislähtöinen palvelumuotoiluajattelu menetelmineen on yksi tuore tapa lähestyä tätä käsissä olevaa kompleksista haastetta.
PAJU eli Palvelumuotoilulla tuottavuutta ja työhyvinvointia -hankkeessa tarkasteltiin muutospaineiden alla olevaa julkista organisaatiota ja testattiin palvelumuotoilun menetelmiä henkilöstön kehittämisessä ja työhyvinvoinnin lisäämisessä, sekä koottiin oppi yleisemmin hyödynnettäväksi malliksi. Hankkeen tavoitteena oli lisätä julkisen sektorin työntekijöiden valmiuksia ottaa haltuun merkittäviä työympäristömuutoksia, jotka syntyvät palveluympäristöjen muutosten seurauksena. Hankkeessa asiakas- ja käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liitettiin työntekijöiden työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen näkökulma.
Projektin toteutti Lahden ammattikorkeakoulu ajalla 1.8.2017– 31.12.2018 yhdessä Lahden museotoimen kanssa.
Tuottavuus ja työhyvinvointi puolestaan näyttäisivät perinteisesti edustavan vastavoimia vaakakupeissa: kun toiseen panostetaan se väistämättä näyttää kostautuvan toisen saralla. Onneksi näitä itsestäänselvyyksiä on alettu kyseenalaistaa ja keinoja on lähdetty etsimään rohkeasti uusista näkökulmista. Ihmislähtöinen palvelumuotoiluajattelu menetelmineen on yksi tuore tapa lähestyä tätä käsissä olevaa kompleksista haastetta.
PAJU eli Palvelumuotoilulla tuottavuutta ja työhyvinvointia -hankkeessa tarkasteltiin muutospaineiden alla olevaa julkista organisaatiota ja testattiin palvelumuotoilun menetelmiä henkilöstön kehittämisessä ja työhyvinvoinnin lisäämisessä, sekä koottiin oppi yleisemmin hyödynnettäväksi malliksi. Hankkeen tavoitteena oli lisätä julkisen sektorin työntekijöiden valmiuksia ottaa haltuun merkittäviä työympäristömuutoksia, jotka syntyvät palveluympäristöjen muutosten seurauksena. Hankkeessa asiakas- ja käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liitettiin työntekijöiden työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen näkökulma.
Projektin toteutti Lahden ammattikorkeakoulu ajalla 1.8.2017– 31.12.2018 yhdessä Lahden museotoimen kanssa.