Peetu Pöllö ja kaveritaidot : Kaveritaitojen vahvistaminen Launeen päiväkodissa
Jokinen, Ira; Jääskä, Pauliina; Virtanen, Henna (2019)
Jokinen, Ira
Jääskä, Pauliina
Virtanen, Henna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903233681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903233681
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy. Tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kaveritaitoja vahvistavat seikkailulliset toimintatuokiot Launeen päiväkodin 3-6-vuotiaille lapsille.
Kiusaamista esiintyy jo alle kouluikäisten keskuudessa, mutta sitä on aloitettu tutkimaan vasta viime vuosina. Tutkimuksissa on todettu kiusaamisella olevan vakavia vaikutuksia lapsen tasapainoisessa kasvussa ja kehityksessä. Jo varhaisessa vaiheessa alkanut kiusaaminen voi johtaa pidempi aikaiseen kiusaamiskierteeseen. Opettamalla lapsille kaveritaitoja jo varhaiskasvatuksessa voidaan ennaltaehkäistä kiusaamista.
Päiväkodille suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin kolmesta toimintakerrasta koostuva Peetu Pöllön seikkailut -toimintakokonaisuus syksyllä 2018. Toimintatuokioihin osallistuneet lapset pääsivät osallistumaan seikkailu-ja draamapedagogiikkaa hyödyntäneisiin toimintatuokioihin. Peetu Pöllön seikkailut -toimintatuokiot koostuivat kahdesta seikkailuradasta sekä yhdestä draamallisesta tuokiosta. Kaikissa tuokioissa oli omat teemansa, jotka pohjautuivat kaveritaitoihin. Jokaista toimintatuokiota ohjasivat käsinukkehahmot sekä jokaisen toimintatuokion pohjana olleet sadut. Toimintatuokioiden ja satujen pohjalta tehtiin Peetu Pöllön seikkailut -satukirja. Satukirjan tavoitteena oli mahdollistaa aiheen jatkumo Launeen päiväkodissa.
Toimintatuokioiden jälkeen päiväkodin henkilökunnalla teetätettiin teemoitettu arviointikysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa toimintatuokioiden ja satukirjan toimivuudesta ja hyödynnettävyydestä. Arviointikyselyn pohjalta voitiin todeta toimintatuokioiden ja satukirjan vastaavan hyvin tarkoitustaan kaveritaitojen vahvistamisessa. Toimintatuokioiden todettiin olevan hyvä lisä päivittäisten kaveritaitojen opettamisen rinnalla.
Kiusaamista esiintyy jo alle kouluikäisten keskuudessa, mutta sitä on aloitettu tutkimaan vasta viime vuosina. Tutkimuksissa on todettu kiusaamisella olevan vakavia vaikutuksia lapsen tasapainoisessa kasvussa ja kehityksessä. Jo varhaisessa vaiheessa alkanut kiusaaminen voi johtaa pidempi aikaiseen kiusaamiskierteeseen. Opettamalla lapsille kaveritaitoja jo varhaiskasvatuksessa voidaan ennaltaehkäistä kiusaamista.
Päiväkodille suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin kolmesta toimintakerrasta koostuva Peetu Pöllön seikkailut -toimintakokonaisuus syksyllä 2018. Toimintatuokioihin osallistuneet lapset pääsivät osallistumaan seikkailu-ja draamapedagogiikkaa hyödyntäneisiin toimintatuokioihin. Peetu Pöllön seikkailut -toimintatuokiot koostuivat kahdesta seikkailuradasta sekä yhdestä draamallisesta tuokiosta. Kaikissa tuokioissa oli omat teemansa, jotka pohjautuivat kaveritaitoihin. Jokaista toimintatuokiota ohjasivat käsinukkehahmot sekä jokaisen toimintatuokion pohjana olleet sadut. Toimintatuokioiden ja satujen pohjalta tehtiin Peetu Pöllön seikkailut -satukirja. Satukirjan tavoitteena oli mahdollistaa aiheen jatkumo Launeen päiväkodissa.
Toimintatuokioiden jälkeen päiväkodin henkilökunnalla teetätettiin teemoitettu arviointikysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa toimintatuokioiden ja satukirjan toimivuudesta ja hyödynnettävyydestä. Arviointikyselyn pohjalta voitiin todeta toimintatuokioiden ja satukirjan vastaavan hyvin tarkoitustaan kaveritaitojen vahvistamisessa. Toimintatuokioiden todettiin olevan hyvä lisä päivittäisten kaveritaitojen opettamisen rinnalla.