Potilaan ja hoitajan välinen vuorovaikutus : Posteri kuntoutussairaala Jalmarin osasto J42:n hoitajille
Kontinen, Tiina; Kanniainen, Jenna (2019)
Kontinen, Tiina
Kanniainen, Jenna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253747
Tiivistelmä
Hoitotyön vaativimpiin tehtäviin kuuluu kyky kohdata sekä kuunnella aidosti erilaisia asiakasryhmiä. Etenkin hoitoalalla vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa ammattitaitoa ja hoitotyön onnistumista edellyttää hoitajan kyky kohdata potilas.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jalmarin kuntoutussairaalan ortopedinen kuntoutusosasto J42. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaista on hyvä vuorovaikutus hoitajien ja potilaiden välillä. Saadun tiedon avulla osaston henkilökunta pystyy kehittämään toimintaansa vuorovaikutustilanteissa sekä tämän myötä parantamaan hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta. Onnistunut vuorovaikutus potilaan ja hoitajan välillä lisää potilaiden tyytyväisyyttä sekä hoitoon sitoutuneisuutta hoitojakson aikana. Opinnäytetyössä hoitajalla tarkoitetaan sekä lähihoitajia että sairaanhoitajia.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi Lea-Riitta Mattilan väitöskirja "Vahvistumista ja tunnekokemuksen jakamista – potilaan ja hoitajan vuorovaikutusta kuvaavan käsitejärjestelmän kehittäminen" vuodelta 2001. Teoreettisessa osuudessa on kuvattu vuorovaikutuksen ja viestinnän lisäksi niiden roolia hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa posteri, jossa kerrotaan osasto J42:n hoitajille vuorovaikutuksen keskeiset elementit. Posteri esiteltiin osaston henkilökunnalle osastotunnin yhteydessä. Palautetta posterista ja sen sisällöstä kerättiin suullisesti esittelemisen jälkeen.
Jatkotutkimusaiheena on kehittämistyö koskien konkreettisia keinoja potilaan ja hoitajan välisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jalmarin kuntoutussairaalan ortopedinen kuntoutusosasto J42. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaista on hyvä vuorovaikutus hoitajien ja potilaiden välillä. Saadun tiedon avulla osaston henkilökunta pystyy kehittämään toimintaansa vuorovaikutustilanteissa sekä tämän myötä parantamaan hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta. Onnistunut vuorovaikutus potilaan ja hoitajan välillä lisää potilaiden tyytyväisyyttä sekä hoitoon sitoutuneisuutta hoitojakson aikana. Opinnäytetyössä hoitajalla tarkoitetaan sekä lähihoitajia että sairaanhoitajia.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi Lea-Riitta Mattilan väitöskirja "Vahvistumista ja tunnekokemuksen jakamista – potilaan ja hoitajan vuorovaikutusta kuvaavan käsitejärjestelmän kehittäminen" vuodelta 2001. Teoreettisessa osuudessa on kuvattu vuorovaikutuksen ja viestinnän lisäksi niiden roolia hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa posteri, jossa kerrotaan osasto J42:n hoitajille vuorovaikutuksen keskeiset elementit. Posteri esiteltiin osaston henkilökunnalle osastotunnin yhteydessä. Palautetta posterista ja sen sisällöstä kerättiin suullisesti esittelemisen jälkeen.
Jatkotutkimusaiheena on kehittämistyö koskien konkreettisia keinoja potilaan ja hoitajan välisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.