Tarvelähtöinen tietojohtaminen operatiivisessa johtamisessa Siun soten terveys- ja sairaanhoitopalveluissa
Koivisto, Maarit (2019)
Koivisto, Maarit
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283924
Tiivistelmä
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän, Siun soten toiminnan aloittamisen myötä otettiin vuoden 2017 alusta alkaen käyttöön tietojohtamisessa alueelliset hoito- ja palvelukokonaisuudet aiemmin erillisen perusterveydenhuolto-, sosiaalihuolto- ja erikoissairaanhoito jaottelun sijaan. Siun soten yksi strateginen menestystekijä on johtajuus ja strateginen johtamisnäkökulma kyvykkyys, joka painottaa kehittämisen merkitystä strategialähtöisesti.
Opinnäytetyönä tehtävä tutkimus toteutettiin kehittämistyönä Siun soten terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialuejohdolle kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen kysely-menetelmää. Tavoitteena oli kerätä terveys- ja sairaanhoitopalvelujen johdon omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa, jota he tarvitsevat operatiivisen johtamisensa tueksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten usein toimialuejohto tarvitsee operatiivisessa johtamisessa näitä tietoja säännöllisesti tietojohtamisen onnistumiseksi.
Julkiset terveydenhuollon organisaatiot elävät muutoksessa, joka jatkuu ainakin siihen asti, kunnes valtakunnalliset päätökset tuottaja-vastuumallista hyväksytään. Organisaatiorakenteita tärkeämpää on keskittyä palvelutarpeen arvioinnin kautta oikeaan palvelutuotantoon, toiminnan ohjaamiseen ja ajantasaiseen tietoon perustuvaan johtamiseen.
Opinnäytetyönä tehtävä tutkimus toteutettiin kehittämistyönä Siun soten terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialuejohdolle kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen kysely-menetelmää. Tavoitteena oli kerätä terveys- ja sairaanhoitopalvelujen johdon omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa, jota he tarvitsevat operatiivisen johtamisensa tueksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten usein toimialuejohto tarvitsee operatiivisessa johtamisessa näitä tietoja säännöllisesti tietojohtamisen onnistumiseksi.
Julkiset terveydenhuollon organisaatiot elävät muutoksessa, joka jatkuu ainakin siihen asti, kunnes valtakunnalliset päätökset tuottaja-vastuumallista hyväksytään. Organisaatiorakenteita tärkeämpää on keskittyä palvelutarpeen arvioinnin kautta oikeaan palvelutuotantoon, toiminnan ohjaamiseen ja ajantasaiseen tietoon perustuvaan johtamiseen.