Sähköisen taloushallinnon käytön laajentaminen tilitoimiston asiakkailla : Case: Päijät-Hämeen Tili- ja Tilintarkastus Oy
Riihijärvi, Taavi (2019)
Riihijärvi, Taavi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sähköisten taloushallinnon palvelujen käytön laajentaminen
tilitoimiston asiakkailla. Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa
käsiteltiin taloushallinnon nykytilaa, sähköisiä prosesseja sekä taloushallinnon
ja tilitoimistojen tulevaisuuden kuvaa ja haasteita.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Case-yritys Päijät-Hämeen Tili- ja Tilintarkastus
Oy:lle. Case-yrityksen asiakkaista murto-osa oli ottanut yrityksen tarjoamia sähköisiä
taloushallinnon palveluita käyttöön, minkä takia manuaalisen rutiinityön määrä toimistossa
oli hyvin suuri.
Tutkimus järjestettiin kvantitatiivisena internetkyselynä Case-yrityksen asiakkaille.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, miksi suuri osa Case-yrityksen asiakkaista ei ole halunnut
siirtyä sähköisten taloushallinnon palveluiden käyttäjiksi ja mikä on palveluiden
nykyisten käyttäjien tyytyväisyys niihin.
Tuloksina selvisi, että suuri osa asiakkaista ei ole tiennyt palveluista riittävästi. Puutteelliset
tietotekniset taidot olivat myös tärkeä syy vältellä sähköisiä palveluita. Suurin
osa palveluita käyttöönottaneista on tyytyväinen niihin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tietoa aktiivisemmin jakamalla ja palveluja
markkinoimalla on mahdollista kasvattaa niiden käyttäjämäärää merkittävästi jopa aivan
lähitulevaisuuden aikana Case-yrityksen asiakaskunnassa. Nykyisten käyttäjien
mielestä palvelut ovat toimintavarmoja ja helppokäyttöisiä, joten niitä voidaan turvallisin
mielin tarjota uusille asiakkaille. The subject of the thesis is expanding the use of electric services of financial administration
with the clients of an accounting firm. The thesis consists of a theoretical and survey section.
The theoretical section deals with the current state of financial administration, its electric processes
as well as views on the future of financial administration and accounting firms in Finland,
along with its challenges.
The study was commissioned by Päijät-Hämeen Tili- ja Tilintarkastus Oy. Very few of the
commissioner’s clients were using electric services of financial administration which caused a
lot of slow and manual work for the commissioner company.
The study was conducted as a quantitative questionnaire survey through the Internet for the
clients of the commissioner. The survey aimed to find out reasons why most of the clients
had not wanted to deploy electric services of financial administration offered by the company.
Additionally, the survey investigated how pleased the current users of the services were with
them.
As a result, it was found out that most of the clients had too little information about the services.
Insufficient skills with the computer were also a reason to avoid electric services. Most
of the current users of the services were happy with them.
The results indicate that by delivering more information about the services and marketing
them more actively it is possible to increase the number of service users significantly in the
future. Since the current users think that the services are reliable and user-friendly it is safe
to offer them to the current and future clients of the commissioner.
tilitoimiston asiakkailla. Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa
käsiteltiin taloushallinnon nykytilaa, sähköisiä prosesseja sekä taloushallinnon
ja tilitoimistojen tulevaisuuden kuvaa ja haasteita.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Case-yritys Päijät-Hämeen Tili- ja Tilintarkastus
Oy:lle. Case-yrityksen asiakkaista murto-osa oli ottanut yrityksen tarjoamia sähköisiä
taloushallinnon palveluita käyttöön, minkä takia manuaalisen rutiinityön määrä toimistossa
oli hyvin suuri.
Tutkimus järjestettiin kvantitatiivisena internetkyselynä Case-yrityksen asiakkaille.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, miksi suuri osa Case-yrityksen asiakkaista ei ole halunnut
siirtyä sähköisten taloushallinnon palveluiden käyttäjiksi ja mikä on palveluiden
nykyisten käyttäjien tyytyväisyys niihin.
Tuloksina selvisi, että suuri osa asiakkaista ei ole tiennyt palveluista riittävästi. Puutteelliset
tietotekniset taidot olivat myös tärkeä syy vältellä sähköisiä palveluita. Suurin
osa palveluita käyttöönottaneista on tyytyväinen niihin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tietoa aktiivisemmin jakamalla ja palveluja
markkinoimalla on mahdollista kasvattaa niiden käyttäjämäärää merkittävästi jopa aivan
lähitulevaisuuden aikana Case-yrityksen asiakaskunnassa. Nykyisten käyttäjien
mielestä palvelut ovat toimintavarmoja ja helppokäyttöisiä, joten niitä voidaan turvallisin
mielin tarjota uusille asiakkaille.
with the clients of an accounting firm. The thesis consists of a theoretical and survey section.
The theoretical section deals with the current state of financial administration, its electric processes
as well as views on the future of financial administration and accounting firms in Finland,
along with its challenges.
The study was commissioned by Päijät-Hämeen Tili- ja Tilintarkastus Oy. Very few of the
commissioner’s clients were using electric services of financial administration which caused a
lot of slow and manual work for the commissioner company.
The study was conducted as a quantitative questionnaire survey through the Internet for the
clients of the commissioner. The survey aimed to find out reasons why most of the clients
had not wanted to deploy electric services of financial administration offered by the company.
Additionally, the survey investigated how pleased the current users of the services were with
them.
As a result, it was found out that most of the clients had too little information about the services.
Insufficient skills with the computer were also a reason to avoid electric services. Most
of the current users of the services were happy with them.
The results indicate that by delivering more information about the services and marketing
them more actively it is possible to increase the number of service users significantly in the
future. Since the current users think that the services are reliable and user-friendly it is safe
to offer them to the current and future clients of the commissioner.