Neurohoitotyön osaamiskriteerit : Kirjallisuuskatsaus auttamisen, opettamisen ja ohjaamisen osaamisalueiden näkökulmasta
Lindell, Ella (2019)
Lindell, Ella
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283975
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan osaaminen kehittyy läpi uran aluksi peruskoulutuksen myötä ja työelämässä, myöhemmin lisä- ja täydennyskoulutuksien muodossa. Ammattiin kuuluu tärkeänä osana jatkuva ammattitaidon kehittäminen. Riitta Meretojan (2003) seitsemästä osaamisalueesta koostuva Sairaanhoitajan Ammattipätevyysmittari (Nurse Competence Scale) on kehitetty tukemaan sairaanhoitajien osaamisen seurantaa ja sitä kautta osaamisen kehittämistä. Kyseistä mittaria on käytetty myös pohjana myös osaamisen kuvauksille.
Neurohoitotyö keskittyy kahden erikoisalan, neurologian ja neurokirurgian, potilaiden hoitoon. Laaja ja vaativa potilasryhmä vaatii sairaanhoitajalta monipuolista osaamista. Neurohoitotyö vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan varsin vieras käsite Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmiä hyödyntäen kuvaus siitä, mitä asioita sisältyy pätevän sairaanhoitajan auttamis-, opetus- ja ohjaamisosaamiseen neurohoitotyössä. Työn tavoitteena oli edistää sairaanhoitajien osaamista sekä osaamisen seurantaa ja kehittämistä neurohoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan Neurokeskuksen toiveesta.
Tiedonhaku toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käytössä olevia tietokantoja hyödyntäen. Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysirunkona käytettiin Ammattipätevyysmittarin (Nurse Competence Scale) kahta osaamisaluetta. Tiedonhaun tuloksena saatiin yksitoista tutkimusta, joiden analysoinnin pohjalta muodostui yhteensä 20 osaamiskriteeriä, yksitoista auttamisosaamiseen liittyvää ja yhdeksän opetus - ohjaamisosaamiseen liittyvää.
Ammattipätevyysmittarin osaamisalueet muodostavat kokonaisuuden sairaanhoitajan osaamisesta. Kaikkien näiden seitsemän osaamisalueen tutkiminen olisi neurohoitotyön kannalta välttämätöntä. Pätevä-tasoista kuvausta sairaanhoitajien osaamisesta neurohoitotyössä ei löytynyt kansainvälisistä tutkimuksista. Tämän takia olisi tärkeä toteuttaa jatkotutkimusta aiheesta esimerkiksi neurohoitajille toteutetun kyselyn muodossa.
Neurohoitotyö keskittyy kahden erikoisalan, neurologian ja neurokirurgian, potilaiden hoitoon. Laaja ja vaativa potilasryhmä vaatii sairaanhoitajalta monipuolista osaamista. Neurohoitotyö vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan varsin vieras käsite Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmiä hyödyntäen kuvaus siitä, mitä asioita sisältyy pätevän sairaanhoitajan auttamis-, opetus- ja ohjaamisosaamiseen neurohoitotyössä. Työn tavoitteena oli edistää sairaanhoitajien osaamista sekä osaamisen seurantaa ja kehittämistä neurohoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan Neurokeskuksen toiveesta.
Tiedonhaku toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käytössä olevia tietokantoja hyödyntäen. Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysirunkona käytettiin Ammattipätevyysmittarin (Nurse Competence Scale) kahta osaamisaluetta. Tiedonhaun tuloksena saatiin yksitoista tutkimusta, joiden analysoinnin pohjalta muodostui yhteensä 20 osaamiskriteeriä, yksitoista auttamisosaamiseen liittyvää ja yhdeksän opetus - ohjaamisosaamiseen liittyvää.
Ammattipätevyysmittarin osaamisalueet muodostavat kokonaisuuden sairaanhoitajan osaamisesta. Kaikkien näiden seitsemän osaamisalueen tutkiminen olisi neurohoitotyön kannalta välttämätöntä. Pätevä-tasoista kuvausta sairaanhoitajien osaamisesta neurohoitotyössä ei löytynyt kansainvälisistä tutkimuksista. Tämän takia olisi tärkeä toteuttaa jatkotutkimusta aiheesta esimerkiksi neurohoitajille toteutetun kyselyn muodossa.