Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Naurua ja hännänheilutuksia : koira-avusteista toimintaa päiväkodissa 3-5-vuotiaiden lasten ryhmissä

Vuoksenranta, Emilia (2019)

 
Avaa tiedosto
Vuoksenranta_Emilia.pdf (476.6Kt)
Lataukset: 


Vuoksenranta, Emilia
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014123
Tiivistelmä
Koira-avusteisuus on lisääntynyt Suomessa viime vuosina, mutta sen käyttäminen varhaiskasvatuksessa on vielä vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koira-avusteista toimintaa olisi mahdollista soveltaa varhaiskasvatustyössä yhteisöllisyyden ja ryhmätyötaitojen tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yksityisessä päiväkodissa Hyvinkäällä ja siihen osallistui 3-5-vuotiaita lapsia. Toimintakertoja oli neljä, joissa käsiteltiin lasten kanssa yhteisöllisyyteen ja ryhmätyötaitoihin liittyviä asioita. Harjoittelimme lasten kanssa ryhmätyötaitoja, kuten asioiden jakamista, odottamista ja yhdessä tekemistä. Mukana oli 7-vuotias koira, johon lapset pääsivät tutustumaan. Opinnäytetyö on laadullisesti toteutettu ja aineisto on kerätty havainnoimalla lapsia.

Opinnäytetyössä on avattu lyhyesti koira-avusteisuuden termistöä ja koira-avusteisen toiminnan muotoja sekä käsitelty yhteisöllisyyttä, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä 3-4-vuotiaiden sosiaalista, kognitiivista sekä tunne-elämän ja persoonallisuuden kehitystä. Nämä vaikuttavat ryhmässä toimimiseen, yhteisöllisyyden kehittämiseen sekä toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen.

Aineiston perusteella on mahdollista sanoa, että koira-avusteista toimintaa on mahdollista soveltaa myös päiväkodissa varhaiskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Toiminnalla ei tarvitse aina olla tiettyä näkökulmaa, kuten omassa toiminnassani oli, vaan toimintaa voi soveltaa tavoitteiden mukaisesti. Koira-avusteisessa toiminnassa ei ole usein tavoitteita, mutta varhaiskasvattaja voi luoda toiminnalle tavoitteet, jolloin toiminnasta tulee tavoitteellista. Koira-avusteisessa toiminnassa tulee ottaa huomioon lasten taidot ja luonteet, jotta toiminta olisi sujuvaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste