Substanssiasiantuntijasta alan opettajaksi : Ammatillinen opettajankoulutus opiskelijoiden kertomana
Levo-Aaltonen, Sirpa; Vilkka, Hanna; Mäkinen, Marita; Eskola, Jari (2018)
Levo-Aaltonen, Sirpa
Vilkka, Hanna
Mäkinen, Marita
Eskola, Jari
Tampere University Press
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034249
Tiivistelmä
Ammatillinen opettajankoulutus kiinnostaa työelämässä olevia substanssialojen asiantuntijoita. Vuonna 2017 suomenkieliseen ammatilliseen opettajankoulutukseen hakeneista (4 452) koulutukseen valittiin Vipusen (2018) tilastojen mukaan noin joka kolmas opiskelija (1 495). Koulutus keskeytetään myös harvoin: koulutuksen loppuun suorittavia opiskelijoita on arvioitu olevan noin 90 prosenttia (OKM 2003, 60). Ammatillisen opettajankoulutuksen odotetaan antavan opettajaopiskelijoille valmiuksia toimia erilaisissa yhteiskunnallisissa ja koulutuspoliittisissa muutostilanteissa. Koulutuksen suorittaneilta edellytetään kykyä kehittää omaa opetusalaansa – huomioiden työelämän ja ammattien uudistuminen – sekä lisäksi heiltä odotetaan valmiuksia ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista (VN-asetus 1129/2014). Valmistuneita opettajia tuetaan näiden valmiuksien kehittymisessä myös täydennyskoulutuksella.