Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisäilmaongelmat peruskouluissa

Kinnunen, Jenni (2019)

Avaa tiedosto
Kinnunen_Jenni.pdf (412.7Kt)
Lataukset: 


Kinnunen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903314053
Tiivistelmä
Peruskoulujen sisäilmaongelmat ja sisäilman laatu ovat ajankohtaisia aiheita. Erilaisten sisäilmaongelmien aiheuttamat haitat huolestuttavat sekä koulujen henkilökuntaa että oppilaiden vanhempia. Lapset viettävät koulussa useita tunteja viitenä päivänä viikossa, jolloin he altistuvat koulurakennuksen sisäilman mahdollisille epäpuhtauksille. Tämän integroidun kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata peruskoulujen sisäilmaongelmien vaikutuksia oppilaiden terveyteen, koulunkäyntiin ja oppimiseen. Tavoitteena oli lisätä koulujen henkilökunnan sekä oppilaiden vanhempien tietoisuutta sisäilmaongelmista ja niiden haitoista. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat 1) Millaisia vaikutuksia koulun sisäilmaongelmilla on oppilaiden terveyteen? 2) Millaisia vaikutuksia koulun sisäilmaongelmilla on koulunkäyntiin? 3) Millaisia vaikutuksia koulun sisäilmaongelmilla on oppimiseen?
Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisistä tietokannoista sekä manuaalisesti sosiaali- ja terveysministeriön, OAJ:n ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuista. Sähköisiä hakuja tehtiin DOAJ-, Medline-, EBSCO-, PubMed-, Saimia Finna-, Arto- ja Science Direct -tietokannoista vuosilta 2000–2018. Aineisto koostui 15 julkaisusta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Aineiston perusteella peruskoulujen sisäilmaongelmat ovat valitettavan yleisiä ja monimutkaisia pulmia. Kosteusvaurioiden lisäksi sisäilmaa heikentävät puutteellinen ilmanvaihto, epämiellyttävä sisälämpötila, materiaalipäästöt ja pölyisyys, joten sisäilmaongelman aiheuttajan selvittäminen kussakin rakennuksessa voi olla haastavaa. Aineistosta nousee selkeästi esiin, että sisäilmaongelmat aiheuttavat oppilaille monenlaisia terveyshaittoja. Tavallisimmat oireet, kuten päänsärky ja väsymys, ovat epäspesifejä, eli niitä voi esiintyä lapsilla muidenkin syiden vuoksi yleisesti. Koulurakennuksen kosteusvauriot ovat tutkitusti yhteydessä erilaisiin hengitystieoireisiin sekä astman puhkeamiseen. Lisäksi koulun sisäilmaongelmat voivat lisätä poissaoloja ja heikentää oppimistuloksia. Huonoksi koettu sisäilman laatu voi myös heikentää sosiaalista ilmapiiriä oppilaiden ja opettajien keskuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste