Using Social Media for Successful Buzz Marketing, Case: Spin Group
Arminen, Leena (2010)
Arminen, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911863
Tiivistelmä
Using Social Media Strategically for Successful Buzz Marketing, Case: Spin Group
Markkinoinnin dynamiikka on muuttumassa nopeammin kuin koskaan ennen, mikä on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita markkinoijille. Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin yhä enemmän ja voidakseen tavoittaa asiakkaansa tehokkaasti yritysten on sopeuduttava ja opittava toimimaan tässä uudessa ympäristössä. Sosiaalisen median suosio on kasvamassa myös Suomessa ja siksi markkinoijien on olennaista ottaa huomioon, että olisi oltava siellä missä asiakkaatkin ovat, eli sosiaalisessa mediassa. Aihe on hyvin ajankohtainen aihe useille markkinoijille ja tämä tutkimustyö keskittyy siihen, miten sosiaalista mediaa voi käyttää strategisena markkinointityökaluna markkinoimaan Spin Groupia ja yrityksen tapahtumia.
Spin Group on nopeasti kasvava yhtiö, jonka alla toimii radiokanava Spin FM, mobiili- ja webteknologiaa kehittävä Spin Technologies, tapahtumatuotantoyritys Spin Events ja Spin Fashion, radiokanava Spin FM:n ollen yrityksen päätoiminto. Spin Group on täysin keskittynyt urbaaniin kulttuuriin, joka onkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa nopeimmin kasvava trendi Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia sosiaalisen median markkinoinnilliset mahdollisuudet ja sitä, miten käyttää tätä suhteellisen uutta mediaa strategisen markkinoinnin kanavana, jotta Spin Groupin kohderyhmä, nuoret kaupunkilaiset Suomessa, voitaisiin saavuttaa parhaiten. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena tutkimuskyselyn muodossa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten kohderyhmä käyttää sosiaalista mediaa ja miten he ovat kiinnostuneita kuulemaan yrityksistä tämän median kautta. Kysely keskittyi etenkin asiakaskäyttäytymiseen Facebookissa, koska se on tällä hetkellä suurin verkkoyhteisö niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin.
Teoreettinen osuus koostuu tärkeimmistä sosiaalisen median markkinoinnin näkökohdista ja suullisen markkinoinnin teorioista. Opinnäytetyön näkökulma on melko strateginen kuitenkin sisältäen paljon käytännön ideoita. Empiirinen osuus toisaalta sisältää kohdennetun markkinointitutkimuksen ja tarjoaa realistisia päätelmiä, jotka voivat lisätä Spin Groupin kilpailuetua ja antaa konkreettisen strategisen näkökulman, jotta kohdeasiakkaat voidaan tavoittaa sosiaalisen median kautta.
Markkinoinnin dynamiikka on muuttumassa nopeammin kuin koskaan ennen, mikä on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita markkinoijille. Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin yhä enemmän ja voidakseen tavoittaa asiakkaansa tehokkaasti yritysten on sopeuduttava ja opittava toimimaan tässä uudessa ympäristössä. Sosiaalisen median suosio on kasvamassa myös Suomessa ja siksi markkinoijien on olennaista ottaa huomioon, että olisi oltava siellä missä asiakkaatkin ovat, eli sosiaalisessa mediassa. Aihe on hyvin ajankohtainen aihe useille markkinoijille ja tämä tutkimustyö keskittyy siihen, miten sosiaalista mediaa voi käyttää strategisena markkinointityökaluna markkinoimaan Spin Groupia ja yrityksen tapahtumia.
Spin Group on nopeasti kasvava yhtiö, jonka alla toimii radiokanava Spin FM, mobiili- ja webteknologiaa kehittävä Spin Technologies, tapahtumatuotantoyritys Spin Events ja Spin Fashion, radiokanava Spin FM:n ollen yrityksen päätoiminto. Spin Group on täysin keskittynyt urbaaniin kulttuuriin, joka onkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa nopeimmin kasvava trendi Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia sosiaalisen median markkinoinnilliset mahdollisuudet ja sitä, miten käyttää tätä suhteellisen uutta mediaa strategisen markkinoinnin kanavana, jotta Spin Groupin kohderyhmä, nuoret kaupunkilaiset Suomessa, voitaisiin saavuttaa parhaiten. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena tutkimuskyselyn muodossa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten kohderyhmä käyttää sosiaalista mediaa ja miten he ovat kiinnostuneita kuulemaan yrityksistä tämän median kautta. Kysely keskittyi etenkin asiakaskäyttäytymiseen Facebookissa, koska se on tällä hetkellä suurin verkkoyhteisö niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin.
Teoreettinen osuus koostuu tärkeimmistä sosiaalisen median markkinoinnin näkökohdista ja suullisen markkinoinnin teorioista. Opinnäytetyön näkökulma on melko strateginen kuitenkin sisältäen paljon käytännön ideoita. Empiirinen osuus toisaalta sisältää kohdennetun markkinointitutkimuksen ja tarjoaa realistisia päätelmiä, jotka voivat lisätä Spin Groupin kilpailuetua ja antaa konkreettisen strategisen näkökulman, jotta kohdeasiakkaat voidaan tavoittaa sosiaalisen median kautta.