Matkailun bannerit Internet-mainonnassa ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta
Aarnio, Anu (2010)
Aarnio, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811719
Tiivistelmä
Internetin suosio on kasvanut nopeaa vauhtia. Vuoteen 2009 mennessä 70 prosenttia suomalaisista kotitalouksista oli kytketty laajakaistayhteydellä Internetiin (Juslén 2009, 28). Väestön siirtyessä verkkopalveluiden käyttäjiksi on myös palveluntarjoajien uudistettava markkinointiajatteluaan ja vietävä palvelujaan sinne, mistä kuluttajat tavoittaa, Internetiin. Internetin eri mahdollisuudet, käytettävyyden helppous ja nopeus luovat lisäarvoa kuluttajalle, joka lisää Internet-mainonnan suosiota, mutta samalla myös yritysten välistä kilpailua.
Internetissä esiintyvien mainosten eli bannereiden avulla yritys viestii sekä itsestään että sen tuottamista palveluista. Mainosbannereiden avulla yritys pyrkii vaikuttamaan tehtävään ostopäätökseen, jolloin Internetin käyttäjän tulee klikata mainosta. Matkailualalla potentiaalisille asiakkaille pyritään luomaan mainosten avulla totuudenmukaisia mielikuvia tarjottavasta palvelusta, jotta heidät saadaan tietoisiksi palvelun sisällöstä ja sen laadusta. Matkailun tyypillisiä toimialoja ovat majoitustoiminta, vapaa-ajan asuntojen asuminen, ravitsemistoiminta, rautateiden henkilöliikenne, tieliikenteen- , vesiliikenteen- ja lentoliikenteen henkilökuljetus, henkilöliikenteen tukitoiminta, liikennevälineiden vuokraus, matkatoimistot ja vastaavat, kulttuuripalvelut sekä urheilu- ja virkistystoiminta (Matkailutoimialojen määritelmä).
Tämän opinnäyteyön taustalla on matkailu- ja ravitsemisalan Mmm... Moniaistisuus matkailun markkinointiviestinnässä- hanke, jossa pyritään lisäämään tietoa markkinointitoimenpiteiden suunnittelua ja palvelujen kehittämistä varten. Tässä opinnäytetyössä tutkin matkailuyritysten bannerimainontaa ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta. Kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta käytetyssä opinnäytetyössä tavoitteenani oli selvittää, mitä mieltä ammattikorkeakouluopiskelijat olivat matkailun bannereiden markkinointiviestinnästä. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluiden ja systemaattisen havainnoinnin avulla 15 ammattikorkeakouluopiskelijalta. Haastattelut toteutin vuoden 2009 huhti- ja toukokuun aikana Laurea SID Leppävaarassa. Tulokset analysoin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että jokainen haastatteluun osallistuneesta ammattikorkeakoululaisesta käyttää pääasiassa Internetiä kartoittaessaan matkailupalveluja tarjoavia yrityksiä. Haastateltavien mukaan bannereiden tulee olla käytettävyydeltään yksinkertaisia ja selkeitä. Mainoksesta tulee välittyä selkeästi, mitä mainostetaan ja mihin hintaan. Lisäksi bannereiden tulee sisältää tekstiä, kuvia ja tarjouksia. Kuvalliset bannerit ja mielikuvien herättäminen koettiin tärkeäksi kiinnostuksen heräämisessä. Bannerimainonnassa tulee välttää räikeyttä ja levottomuutta, vaikkakin joskus sivuston muusta mainonnasta poikkeava mainos voi herättää Internetin käyttäjän kiinnostuksen. Sekä Mmm..-hankkeen toteuttajilla että sen yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus tulevaisuudessa hyödyntää tässä opinnäytetyössä saatuja tuloksia.
Internetissä esiintyvien mainosten eli bannereiden avulla yritys viestii sekä itsestään että sen tuottamista palveluista. Mainosbannereiden avulla yritys pyrkii vaikuttamaan tehtävään ostopäätökseen, jolloin Internetin käyttäjän tulee klikata mainosta. Matkailualalla potentiaalisille asiakkaille pyritään luomaan mainosten avulla totuudenmukaisia mielikuvia tarjottavasta palvelusta, jotta heidät saadaan tietoisiksi palvelun sisällöstä ja sen laadusta. Matkailun tyypillisiä toimialoja ovat majoitustoiminta, vapaa-ajan asuntojen asuminen, ravitsemistoiminta, rautateiden henkilöliikenne, tieliikenteen- , vesiliikenteen- ja lentoliikenteen henkilökuljetus, henkilöliikenteen tukitoiminta, liikennevälineiden vuokraus, matkatoimistot ja vastaavat, kulttuuripalvelut sekä urheilu- ja virkistystoiminta (Matkailutoimialojen määritelmä).
Tämän opinnäyteyön taustalla on matkailu- ja ravitsemisalan Mmm... Moniaistisuus matkailun markkinointiviestinnässä- hanke, jossa pyritään lisäämään tietoa markkinointitoimenpiteiden suunnittelua ja palvelujen kehittämistä varten. Tässä opinnäytetyössä tutkin matkailuyritysten bannerimainontaa ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta. Kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta käytetyssä opinnäytetyössä tavoitteenani oli selvittää, mitä mieltä ammattikorkeakouluopiskelijat olivat matkailun bannereiden markkinointiviestinnästä. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluiden ja systemaattisen havainnoinnin avulla 15 ammattikorkeakouluopiskelijalta. Haastattelut toteutin vuoden 2009 huhti- ja toukokuun aikana Laurea SID Leppävaarassa. Tulokset analysoin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että jokainen haastatteluun osallistuneesta ammattikorkeakoululaisesta käyttää pääasiassa Internetiä kartoittaessaan matkailupalveluja tarjoavia yrityksiä. Haastateltavien mukaan bannereiden tulee olla käytettävyydeltään yksinkertaisia ja selkeitä. Mainoksesta tulee välittyä selkeästi, mitä mainostetaan ja mihin hintaan. Lisäksi bannereiden tulee sisältää tekstiä, kuvia ja tarjouksia. Kuvalliset bannerit ja mielikuvien herättäminen koettiin tärkeäksi kiinnostuksen heräämisessä. Bannerimainonnassa tulee välttää räikeyttä ja levottomuutta, vaikkakin joskus sivuston muusta mainonnasta poikkeava mainos voi herättää Internetin käyttäjän kiinnostuksen. Sekä Mmm..-hankkeen toteuttajilla että sen yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus tulevaisuudessa hyödyntää tässä opinnäytetyössä saatuja tuloksia.