Sisäisen viestinnän toimivuus Heinon Tukku Espoon toimipisteessä
Setälä, Tiina (2010)
Setälä, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610635
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Heinon Tukku Espoon toimipisteeltä. Tarkoituksena oli löytää aihe, josta olisi mahdollisimman paljon hyötyä yritykselle. Opinnäytetyön aihe muotoutui yhteistyössä toimeksiantajan edustajan kanssa.
Sisäistä viestintää voidaan sanoa yrityksen keuhkoiksi, se on tärkeä osa yrityksen toimintaa ja toimiessaan antaa hyvän pohjan liiketoiminnalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sisäisen viestinnän nykytila Heinon Tukku Espoo toimipisteessä ja sitä kautta löytää ratkaisuja, miten sitä voitaisiin kehittää jatkossa. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sisäisen viestinnän merkitystä, tavoitteita ja muotoja sekä sisäisen viestinnän tehon mittaamista.
Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi mielipidekysymyksiä Likertin-asteikolla ja avoimia kysymyksiä, joihin vastaus annettiin lauseentäydennys-tekniikkaa käyttäen. Kyselylomakkeita jaettiin 60 kappaletta Espoon toimipisteessä eri osastoille ja niitä palautui 31 kappaletta eli vastausprosentti oli 51,7 %. Vastaukset jaettiin osastoittain ja niiden tulokset on esitetty myös osastoittain, jotta saatiin tulos siitä miten sisäinen viestintä toimii eri osastoilla.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää hankkeessa, jossa laaditaan sisäisen viestinnän toimintaohjeet Heinon Tukku Oy:lle. Espoon toimipiste olisi hankkeessa ensimmäinen toimipaikka, jossa sisäisen viestinnän toimintaohjeet otettaisiin käyttöön ja näin ollen se toimisi pilottina hankkeessa.
Sisäistä viestintää voidaan sanoa yrityksen keuhkoiksi, se on tärkeä osa yrityksen toimintaa ja toimiessaan antaa hyvän pohjan liiketoiminnalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sisäisen viestinnän nykytila Heinon Tukku Espoo toimipisteessä ja sitä kautta löytää ratkaisuja, miten sitä voitaisiin kehittää jatkossa. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sisäisen viestinnän merkitystä, tavoitteita ja muotoja sekä sisäisen viestinnän tehon mittaamista.
Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi mielipidekysymyksiä Likertin-asteikolla ja avoimia kysymyksiä, joihin vastaus annettiin lauseentäydennys-tekniikkaa käyttäen. Kyselylomakkeita jaettiin 60 kappaletta Espoon toimipisteessä eri osastoille ja niitä palautui 31 kappaletta eli vastausprosentti oli 51,7 %. Vastaukset jaettiin osastoittain ja niiden tulokset on esitetty myös osastoittain, jotta saatiin tulos siitä miten sisäinen viestintä toimii eri osastoilla.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää hankkeessa, jossa laaditaan sisäisen viestinnän toimintaohjeet Heinon Tukku Oy:lle. Espoon toimipiste olisi hankkeessa ensimmäinen toimipaikka, jossa sisäisen viestinnän toimintaohjeet otettaisiin käyttöön ja näin ollen se toimisi pilottina hankkeessa.