Cultural Differences between Finnish and Japanese Cultures - Enhancing Active Project’s Design Management
Veltheim, Miia (2010)
Veltheim, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710722
Tiivistelmä
Suomalaisen ja japanilaisen kulttuurin erot - Active projektin Design Management -alueen kehittäminen
Visuaalisista viestinnän korostuskeinoista on tullut yhä merkittävämpiä erityisesti kaksi- ja monikulttuurisissa viestintätilanteissa. Lisääntyvän monikulttuurisuuden mahdollistamana ihmiset kohtaavat jatkuvasti yksilöitä muista kulttuureista ja etsivät tai tarjoavat palveluja sekä tietoa toisilleen.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Active-projektin tämän hetken visuaalisen viestinnän tilanne, design management –alueen mahdollisuudet ja löytää näiden osioiden parannuskohteet. Tavoitteena on selvityksen jälkeen parantaa ja yhtenäistää Active-projektin visuaalinen ilme luomalla yhtenäinen ja kulttuurisesti hyväksyttävä design management suunnitelma.
Tutkimustyön teoreettinen tausta luotiin tutkimalla design management teorioita, kultuurierojen tutkimusta, erilaisia kulttuurilähteitä ja maakohtaista kulttuuritietoutta. Lisäksi tutkittiin suomalaisen ja japanilaisen kulttuurin maakohtaisia väriteorioita sekä erityisiä design-viitteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja empiirinen osio sisältää haastattelussa saatuja tietoja sekä projektiin liittyvän aineiston tutkimista edellä mainittujen teorioiden avulla.
Opinnäytetyön löydökset viittaavat visuaalisen viestinnän tärkeyteen erityisesti moni- ja kaksikulttuurisissa viestintätilanteissa. Tulokset näyttävät myös yhtenäistetyn visuaalisen viestintäsuunnitelman tärkeyden projektin laajemmassa tunnistamisessa.
Visuaalisista viestinnän korostuskeinoista on tullut yhä merkittävämpiä erityisesti kaksi- ja monikulttuurisissa viestintätilanteissa. Lisääntyvän monikulttuurisuuden mahdollistamana ihmiset kohtaavat jatkuvasti yksilöitä muista kulttuureista ja etsivät tai tarjoavat palveluja sekä tietoa toisilleen.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Active-projektin tämän hetken visuaalisen viestinnän tilanne, design management –alueen mahdollisuudet ja löytää näiden osioiden parannuskohteet. Tavoitteena on selvityksen jälkeen parantaa ja yhtenäistää Active-projektin visuaalinen ilme luomalla yhtenäinen ja kulttuurisesti hyväksyttävä design management suunnitelma.
Tutkimustyön teoreettinen tausta luotiin tutkimalla design management teorioita, kultuurierojen tutkimusta, erilaisia kulttuurilähteitä ja maakohtaista kulttuuritietoutta. Lisäksi tutkittiin suomalaisen ja japanilaisen kulttuurin maakohtaisia väriteorioita sekä erityisiä design-viitteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja empiirinen osio sisältää haastattelussa saatuja tietoja sekä projektiin liittyvän aineiston tutkimista edellä mainittujen teorioiden avulla.
Opinnäytetyön löydökset viittaavat visuaalisen viestinnän tärkeyteen erityisesti moni- ja kaksikulttuurisissa viestintätilanteissa. Tulokset näyttävät myös yhtenäistetyn visuaalisen viestintäsuunnitelman tärkeyden projektin laajemmassa tunnistamisessa.