Yläasteikäisen hyvinvointi: Tukioppilaiden koulutuspäivä ja hyvinvointikysely
Sivula, Marja (2010)
Sivula, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111157
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Kirkkonummella sijaitsevan
Veikkolan koulun kanssa. Olen ollut mukana MLL:n Ehkäisevän päihdetyön hankkeessa. Veikkolan koulu on yksi hankkeen yhteistyökouluista, joten olen käyttänyt osaa koulun
oppilaista opinnäytetyön tutkimuskohteena. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kvantitatiivista menetelmää apuna käyttäen.Opinnäytetyön ensimmäinen osa toteutettiin järjestämällä Veikkolan koulu uusille tukioppilaille koulutuspäivä syksyllä 2007. Järjestimme oppilaille kolme fyysiseen ja psyykkiseen toimintaan
liittyvää rastia. Päivän tarkoituksena oli tukea nuorten mielenterveyttä ja voimaantumista.Annoimme heille vastuuta ja kehittävää palautetta. Koulutuspäivänä tarkastelin
nuorten sosiaalista toimintaa. Havainnoin myös yleiseen ilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä sekä tukioppilaiden suhtautumista omiin ja muiden ajatuksiin ja mielipiteisiin. Havainnoinnin tarkoituksena oli myös saada vastauksia nuorten omasta käsityksestä fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista sekä voimaantumisen mahdollisuuksista.
Havainnoinnin perusteella tukioppilaat omaksuvat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin. Nuorilla on käsitys omasta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. He ymmärtävät terveyteen vaikuttavien ja niitä suojaavien tekijöiden merkityksen. Tulokset eivät ole yleistettävissä,
koska kyseessä oli aktiivinen tukioppilasryhmä yhdestä koulusta. Stakesin kouluterveyskyselyn pohjalta tein Veikkolan koulun 8. ‒luokkalaisille hyvinvointikyselyn
syksyllä 2009. Kyselyyn osallistui 30 oppilasta. Kyselyn tarkoituksena oli antaa tietoa koulun oppilaille ja opettajille oppilaiden hyvinvoinnista. Avoimien ja strukturoitujen kysymysten pohjalta sain sekä objektiivisia että subjektiivisia vastauksia. Tuloksia käytettiin myös
vertailutarkoituksena valtakunnallisiin kouluterveyskyselyn tuloksiin.Hyvinvointikyselyn perusteella Veikkolan koulun oppilaiden hyvinvoinnissa ei ole merkittäviä
eroja valtakunnallisiin tuloksiin verrattuna lukuun ottamatta päihteiden käyttöä: kokemukset alkoholista ja huumeista ovat Veikkolan koulun 8. ‒luokkalaisilla huomattavasti vähäisempiä. Vastausten mukaan pojilla on vahvempi itsetunto, itsearvostus ja luotto tulevaisuuteen kuin
työtöillä. Työssäni pohdin ajankohtaisia asioita nuorten hyvinvointiin liittyen.
Veikkolan koulun kanssa. Olen ollut mukana MLL:n Ehkäisevän päihdetyön hankkeessa. Veikkolan koulu on yksi hankkeen yhteistyökouluista, joten olen käyttänyt osaa koulun
oppilaista opinnäytetyön tutkimuskohteena. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kvantitatiivista menetelmää apuna käyttäen.Opinnäytetyön ensimmäinen osa toteutettiin järjestämällä Veikkolan koulu uusille tukioppilaille koulutuspäivä syksyllä 2007. Järjestimme oppilaille kolme fyysiseen ja psyykkiseen toimintaan
liittyvää rastia. Päivän tarkoituksena oli tukea nuorten mielenterveyttä ja voimaantumista.Annoimme heille vastuuta ja kehittävää palautetta. Koulutuspäivänä tarkastelin
nuorten sosiaalista toimintaa. Havainnoin myös yleiseen ilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä sekä tukioppilaiden suhtautumista omiin ja muiden ajatuksiin ja mielipiteisiin. Havainnoinnin tarkoituksena oli myös saada vastauksia nuorten omasta käsityksestä fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista sekä voimaantumisen mahdollisuuksista.
Havainnoinnin perusteella tukioppilaat omaksuvat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin. Nuorilla on käsitys omasta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. He ymmärtävät terveyteen vaikuttavien ja niitä suojaavien tekijöiden merkityksen. Tulokset eivät ole yleistettävissä,
koska kyseessä oli aktiivinen tukioppilasryhmä yhdestä koulusta. Stakesin kouluterveyskyselyn pohjalta tein Veikkolan koulun 8. ‒luokkalaisille hyvinvointikyselyn
syksyllä 2009. Kyselyyn osallistui 30 oppilasta. Kyselyn tarkoituksena oli antaa tietoa koulun oppilaille ja opettajille oppilaiden hyvinvoinnista. Avoimien ja strukturoitujen kysymysten pohjalta sain sekä objektiivisia että subjektiivisia vastauksia. Tuloksia käytettiin myös
vertailutarkoituksena valtakunnallisiin kouluterveyskyselyn tuloksiin.Hyvinvointikyselyn perusteella Veikkolan koulun oppilaiden hyvinvoinnissa ei ole merkittäviä
eroja valtakunnallisiin tuloksiin verrattuna lukuun ottamatta päihteiden käyttöä: kokemukset alkoholista ja huumeista ovat Veikkolan koulun 8. ‒luokkalaisilla huomattavasti vähäisempiä. Vastausten mukaan pojilla on vahvempi itsetunto, itsearvostus ja luotto tulevaisuuteen kuin
työtöillä. Työssäni pohdin ajankohtaisia asioita nuorten hyvinvointiin liittyen.