Erilaiset palkitsemistavat työntekijöille
Haatainen, Noora (2010)
Haatainen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710724
Tiivistelmä
Nykytyöyhteiskunnan suurimpia haasteita on osaavan työvoiman löytäminen, sen sitouttaminen ja erityisesti motivoiminen jaksamaan hektisessä, aina muuttuvassa, kvartaalitalouden mukaan elävässä työelämässä yhä pidempään. Painetta Suomessa lisää varsinkin suurten sotien jälkeisten ikäluokkien siirtyminen eläkeikään. Osaavaa työvoimaa on etsittävä yhä kauempaa ja kilpailu on muuttunut entistä kansainvälisemmäksi ja kovemmaksi etenkin EU-maiden sisällä.
Tämän työn teoreettinen tausta keskittyy tarkastelemaan yleisimpiä ja eniten käytettyjä palkitsemismalleja – ja tapoja. Tarkoituksena on luoda viitekehys empiirisenä osana toteutettuun kvantitatiiviseen tutkimukseen Sampo Pankin Contact Centerin myyntineuvottelijoiden provi-siojärjestelmästä yhtenä tärkeimpänä palkitsemin muotona.
Tutkimus toteutettiin myyntineuvottelijoille jaetulla kyselylomakkeella joulukuussa 2009 ja vastausprosentiksi muodostui 54. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tyytyväisyyttä myyntiyksikön provisiojärjestelmään sekä sitä, motivoiko ja kannustaako se myyntineuvottelijoita parempiin tuloksiin ja miten se vaikuttaa työilmapiiriin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että provisiomallilla on suuri merkitys työn tehokkuudelle ja työssä jaksamiselle. Tutkimus osoittaa, että provisiomallissa tärkeänä sitouttajana toimii työntekijöiden tunne siitä, että heitä kuunnellaan ja heidän mielipiteitään otetaan huomioon provisiomallia kehitettäessä. Provisiomallin kehityksen on oltava jatkuvaa, sillä myyntineuvottelijat passivoituvat helposti tavoitteiden pysyessä liian kauan samoina.
Tämän työn avulla annetaan selkeä kuva eri palkitsemistavoista, joita yritys voi käyttää kilpailuvalttina sitouttaessaan työntekijöitään. Työn pohjalta voidaan todeta, että johdon asettamat tavoitteet eivät aina vastaa tarkoitukseen palkita työntekijöitä vaan siinä on otettava entistä enemmän huomioon työn laatu, henkilöstö ja olemassa oleva työkulttuuri.
Tämän työn teoreettinen tausta keskittyy tarkastelemaan yleisimpiä ja eniten käytettyjä palkitsemismalleja – ja tapoja. Tarkoituksena on luoda viitekehys empiirisenä osana toteutettuun kvantitatiiviseen tutkimukseen Sampo Pankin Contact Centerin myyntineuvottelijoiden provi-siojärjestelmästä yhtenä tärkeimpänä palkitsemin muotona.
Tutkimus toteutettiin myyntineuvottelijoille jaetulla kyselylomakkeella joulukuussa 2009 ja vastausprosentiksi muodostui 54. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tyytyväisyyttä myyntiyksikön provisiojärjestelmään sekä sitä, motivoiko ja kannustaako se myyntineuvottelijoita parempiin tuloksiin ja miten se vaikuttaa työilmapiiriin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että provisiomallilla on suuri merkitys työn tehokkuudelle ja työssä jaksamiselle. Tutkimus osoittaa, että provisiomallissa tärkeänä sitouttajana toimii työntekijöiden tunne siitä, että heitä kuunnellaan ja heidän mielipiteitään otetaan huomioon provisiomallia kehitettäessä. Provisiomallin kehityksen on oltava jatkuvaa, sillä myyntineuvottelijat passivoituvat helposti tavoitteiden pysyessä liian kauan samoina.
Tämän työn avulla annetaan selkeä kuva eri palkitsemistavoista, joita yritys voi käyttää kilpailuvalttina sitouttaessaan työntekijöitään. Työn pohjalta voidaan todeta, että johdon asettamat tavoitteet eivät aina vastaa tarkoitukseen palkita työntekijöitä vaan siinä on otettava entistä enemmän huomioon työn laatu, henkilöstö ja olemassa oleva työkulttuuri.