Nuorten mielenterveyden edistäminen : Toiminnallinen oppitunti ammattiopiston opiskelijoille
Kinnunen, Sara (2019)
Kinnunen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034329
Tiivistelmä
Mielenterveys- ja päihdehäiriöt ovat yleistyneet nuorten keskuudessa ja aiheuttavat nuorille terveyshaittoja sekä syrjäytymistä. Murrosiässä olevat nuoret ovat erityisen alttiita mielenterveyden häiriöille. Nuorten yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ovat masennus, toiminnallinen riippuvuus sekä ahdistuneisuus- ja päihdehäiriöt. Nuorten mielenterveyttä pyritään edistämään vahvistamalla suojaavia tekijöitä ja vaikuttamalla riskitekijöihin. Varhaisen puuttumisen avulla pyritään havaitsemaan nuorten ongelmat ajoissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ammattiopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietoisuutta mielenterveyteen liittyvistä tekijöistä ja mielenterveyttä edistävien tekijöiden vahvistamisesta. Tehtävänä oli järjestää nuorten mielenterveyttä edistävä oppitunti ammattiopiston opiskelijoille. Oppitunti keskittyi mielenterveyttä edistävien asioiden läpikäyntiin ja toiminnalliseen tekemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ammattiin opiskelevia nuoria mielenterveyden ylläpitämisessä ja edistää nuorten hyvinvointia sekä opiskelu- ja työkykyä.
Jatkokehitysideana on oppitunnin järjestäminen eri ammattiin opiskeleville nuorille saman oppilaitoksen sisällä tai tutkimuksen tekeminen, jossa kartoitetaan nuorten keskinäistä kanssakäymistä mielenterveyden häiriöihin liittyvästä keskustelusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ammattiopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietoisuutta mielenterveyteen liittyvistä tekijöistä ja mielenterveyttä edistävien tekijöiden vahvistamisesta. Tehtävänä oli järjestää nuorten mielenterveyttä edistävä oppitunti ammattiopiston opiskelijoille. Oppitunti keskittyi mielenterveyttä edistävien asioiden läpikäyntiin ja toiminnalliseen tekemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ammattiin opiskelevia nuoria mielenterveyden ylläpitämisessä ja edistää nuorten hyvinvointia sekä opiskelu- ja työkykyä.
Jatkokehitysideana on oppitunnin järjestäminen eri ammattiin opiskeleville nuorille saman oppilaitoksen sisällä tai tutkimuksen tekeminen, jossa kartoitetaan nuorten keskinäistä kanssakäymistä mielenterveyden häiriöihin liittyvästä keskustelusta.