9. luokkalaisten kokemuksia Kumita-kampanjasta
Haapala, Milka; Karhu, Maija; Mikkonen, Heidi (2019)
Haapala, Milka
Karhu, Maija
Mikkonen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054416
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana Väestöliiton Kumita-kampanjaa. Kumita-kampanja on Väestöliiton ylläpitämä koko Suomen laajuinen 8. luokkalaisille nuorille suunnattu kondomi-kampanja. Kampanjan tavoitteena on opastaa nuoria ja kertoa heille kondomista myönteisellä tavalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorten kokemuksia saamastaan seksuaaliohjauksesta Kumita-kampanjan aikana. Osana opinnäytetyötä tehtiin myös uusintamittaus vuonna 2017 tehdystä opinnäytetyöstä, jolla tutkittiin nuorten asenteiden muutoksia kampanjan myötä. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa terveydenalan ammattilaisille ja opettajille siitä, minkälaista seksuaaliohjausta nuoret haluaisivat saada.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin 9. luokkalaisille nuorille. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webpropol-järjestelmässä ja vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että nuoret kokivat Kumita-kampanjan hyödyllisenä ja pitivät tärkeänä, että koulujen kautta jaetaan ilmaisia kondomeja. Tuloksista ilmeni myös, että nuoret toivoivat saavansa enemmän ohjausta kondomin käytöstä Kumita-kampanjan yhteydessä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Kumita-kampanjan kehittämisessä jatkossa. This thesis was written as part of the Kumita campaign by the Family Federation of Finland. Kumita campaign is a nationwide condom campaign for eighth graders organised by the Family Federation of Finland. The objective of the campaign is to educate middle-school aged teenagers and in a positive way give them more information on using condoms.
The aim of this thesis was to examine the teenagers’ experiences of the sex education they re-ceived during the Kumita campaign. As part of this thesis a second questionnaire inquiry was made based on another thesis from 2017, on which the changes in teenagers’ attitudes as a result of the campaign were measured. Another goal of the thesis was to gather information for teachers and professionals in the healthcare field about what type of sexual guidance the teenagers were hoping to receive.
The questionnaire inquiry was conducted among teenagers who study on ninth grade. Quantitative research method was applied in this thesis. The inquiry was carried out with an electronic questionnaire in the Webropol system and the results were analyzed with the SPSS program.
The results showed that the Kumita campaign was seen as useful by the teenagers and that they found it important that free condoms were distributed in schools. The results also showed that the teenagers were hoping to receive more guidance on using condoms during the Kumita campaign. The results of the study can be used to improve the Kumita campaign in the future.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorten kokemuksia saamastaan seksuaaliohjauksesta Kumita-kampanjan aikana. Osana opinnäytetyötä tehtiin myös uusintamittaus vuonna 2017 tehdystä opinnäytetyöstä, jolla tutkittiin nuorten asenteiden muutoksia kampanjan myötä. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa terveydenalan ammattilaisille ja opettajille siitä, minkälaista seksuaaliohjausta nuoret haluaisivat saada.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin 9. luokkalaisille nuorille. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webpropol-järjestelmässä ja vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että nuoret kokivat Kumita-kampanjan hyödyllisenä ja pitivät tärkeänä, että koulujen kautta jaetaan ilmaisia kondomeja. Tuloksista ilmeni myös, että nuoret toivoivat saavansa enemmän ohjausta kondomin käytöstä Kumita-kampanjan yhteydessä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Kumita-kampanjan kehittämisessä jatkossa.
The aim of this thesis was to examine the teenagers’ experiences of the sex education they re-ceived during the Kumita campaign. As part of this thesis a second questionnaire inquiry was made based on another thesis from 2017, on which the changes in teenagers’ attitudes as a result of the campaign were measured. Another goal of the thesis was to gather information for teachers and professionals in the healthcare field about what type of sexual guidance the teenagers were hoping to receive.
The questionnaire inquiry was conducted among teenagers who study on ninth grade. Quantitative research method was applied in this thesis. The inquiry was carried out with an electronic questionnaire in the Webropol system and the results were analyzed with the SPSS program.
The results showed that the Kumita campaign was seen as useful by the teenagers and that they found it important that free condoms were distributed in schools. The results also showed that the teenagers were hoping to receive more guidance on using condoms during the Kumita campaign. The results of the study can be used to improve the Kumita campaign in the future.