Vaatemalliston digitaalinen markkinointi
Torikka, Tuija (2010)
Torikka, Tuija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118842
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan erilaisia digitaalisen markkinointimateriaalin tekniikoita sekä eri tekniikoiden sopivuutta vaatemalliston digitaaliseen markkinointiin. Tätä varten otetaan selville, mitä erityispiirteitä vaatetusalan markkinointiin liittyy, mitä uusia tekniikoita vaatetusalalla käytetään ja voiko niitä hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa. Casena toteutetaan internetissä toimiva sovellus, jossa voi sovittaa Naisten Pukutehdas Oy:n vaatemalliston vaatteita avatarin päälle ja muokata sen ulkonäköä.
Digitaalisessa markkinoinnissa pitää ottaa huomioon markkinoinnin perusasioiden lisäksi myös teknisiä asioita, joista tärkeimpiä ovat toimivuus eri laitteilla ja ohjelmilla, päivitettävyys, käyttöliittymän helppokäyttöisyys ja hakukoneoptimointi. Lisäksi digitaalisuus vaikuttaa paljon markkinoinnin ulkoasun ja muiden houkuttavuuteen vaikuttavien asioiden suunnitteluun. Digitaalisen markkinointimateriaalin tekemiseen soveltuvia tekniikoita ovat kotisivutyökalut, websisällönhallintajärjestelmät, Flash sekä perinteiset HTML-, CSS-, PHP- ja JavaScript-kielet.
Vaatetusalan yritykset tuottavat yleensä kaksi mallistoa vuodessa, ja siksi myös uutta markkinointimateriaalia on tuotettava yhtä usein. Vaatetusalan uudet tekniikat, 3D-visualisointi ja vartaloskannaus, joiden käyttö yleistyy jatkuvasti, tuovat uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Mielenkiintoisimpia mahdollisuuksia tuo vartaloskannauksen ja vaatteiden 3D-mallien käyttö yhdessä. Jos asiakas voi skannauttaa oman vartalonsa mitat ja sovittaa vaatteiden 3D-malleja itsensä kokoisen avatarin päälle, vaatteiden ostaminen varsinkin verkkokaupoista helpottuu.
Vaatemalliston digitaalisen markkinointimateriaalin toteutukseen ei ole olemassa yhtä parasta tekniikkaa, vaan eri toteutustekniikat soveltuvat eri tarkoituksiin ja erikokoisille yrityksille. Case-sovellus toteutettiin Flashilla, ja se on hyvä työkalu vaateyhdistelmien kokeiluun sekä sen tarkasteluun, minkälaisia vaatteita omassa koossa löytyy ja miltä ne voisivat näyttää päällä. Vastaavanlainen 3D-grafiikkaa hyödyntävä sovellus olisi hyödyllinen, mutta sellaisen toteutus on mielekästä vain yritykselle, jonka vaatteista on valmiiksi olemassa 3D-mallit.
Digitaalisessa markkinoinnissa pitää ottaa huomioon markkinoinnin perusasioiden lisäksi myös teknisiä asioita, joista tärkeimpiä ovat toimivuus eri laitteilla ja ohjelmilla, päivitettävyys, käyttöliittymän helppokäyttöisyys ja hakukoneoptimointi. Lisäksi digitaalisuus vaikuttaa paljon markkinoinnin ulkoasun ja muiden houkuttavuuteen vaikuttavien asioiden suunnitteluun. Digitaalisen markkinointimateriaalin tekemiseen soveltuvia tekniikoita ovat kotisivutyökalut, websisällönhallintajärjestelmät, Flash sekä perinteiset HTML-, CSS-, PHP- ja JavaScript-kielet.
Vaatetusalan yritykset tuottavat yleensä kaksi mallistoa vuodessa, ja siksi myös uutta markkinointimateriaalia on tuotettava yhtä usein. Vaatetusalan uudet tekniikat, 3D-visualisointi ja vartaloskannaus, joiden käyttö yleistyy jatkuvasti, tuovat uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Mielenkiintoisimpia mahdollisuuksia tuo vartaloskannauksen ja vaatteiden 3D-mallien käyttö yhdessä. Jos asiakas voi skannauttaa oman vartalonsa mitat ja sovittaa vaatteiden 3D-malleja itsensä kokoisen avatarin päälle, vaatteiden ostaminen varsinkin verkkokaupoista helpottuu.
Vaatemalliston digitaalisen markkinointimateriaalin toteutukseen ei ole olemassa yhtä parasta tekniikkaa, vaan eri toteutustekniikat soveltuvat eri tarkoituksiin ja erikokoisille yrityksille. Case-sovellus toteutettiin Flashilla, ja se on hyvä työkalu vaateyhdistelmien kokeiluun sekä sen tarkasteluun, minkälaisia vaatteita omassa koossa löytyy ja miltä ne voisivat näyttää päällä. Vastaavanlainen 3D-grafiikkaa hyödyntävä sovellus olisi hyödyllinen, mutta sellaisen toteutus on mielekästä vain yritykselle, jonka vaatteista on valmiiksi olemassa 3D-mallit.