Tutkimus Tuote X:n käyttöönoton kannatta-vuudesta Yritys Y:n runkokuljetuksissa
Huikko, Toni (2010)
Huikko, Toni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811695
Tiivistelmä
Tutkimus on Yritys Y:n toimeksianto, jonka tavoitteena on tarkastella Tuote X:n käyttöönoton kannattavuutta Yritys Y:n runkokuljetuksissa ulkopuolisen näkökulmasta. Tutkimuksen tuotoksena saadaan uusia näkökulmia kannattavuustarkasteluun, esitellään ongelman ratkaisuun käytettäviä työvälineitä sekä luodaan suuntaa-antavia arvio Tuote X:n käyttöönoton kannattavuudesta.
Tutkimuksessa käytettiin empiiristä tutkimusmenetelmää, jossa tietoa kerättiin pääosin Yritys Y:ltä ja Internetistä. Tutkittavan Tuote X:n asema salaisena ja patentoimattomana objektina teki tiedon hankinnasta ja julkisesti raportoinnista erityisen vaikeaa.
Yritys Y:n tuote on vielä patentoimaton, joten sen paljastuminen on uhka patentoimisprosessille. Tästä syystä tutkimuksessa käytetään patentoimattomasta tuotteesta nimikettä Tuote X ja patentinhaltijasta nimikettä Yritys Y. Koska Tuotteella X on patentin kannalta tärkeitä osia, kohteita tai toimintoja, olen paljastavuuden takia naamioinut niitä Toiminto A-Ö ja Paikka A-Ö nimikkeillä, toiminnon nimestä riippuen.
Kannattavuutta tarkastellaan pitkällä tähtäimellä kuormatilan täyttöasteen mukaisesti, koko-naiskustannusajattelun eli TCO:n, ja ongelmanratkaisumenetelmien esim. AHP:n vertailun avulla sekä päästö- ja kulutustarkastelussa. AHP-malli selkeyttää ongelman analysointia hierarkiallaan ja tuo selvän eron ongelmien välille painoarvoineen. Päästö- ja kulutustarkastelussa hyödynnetään aikaisempia tutkimuksia ja tutkimustuloksia. Tutkimuksessa tuloksien analysointi toteutetaan tutkimustavoitteen toteutumisena. Tavoitteena oli luoda ulkopuolisen tarkastelijan näkemys hankkeen kannattavuudesta, ja ottaa kantaa siihen.
Tutkimuksessa käytettiin empiiristä tutkimusmenetelmää, jossa tietoa kerättiin pääosin Yritys Y:ltä ja Internetistä. Tutkittavan Tuote X:n asema salaisena ja patentoimattomana objektina teki tiedon hankinnasta ja julkisesti raportoinnista erityisen vaikeaa.
Yritys Y:n tuote on vielä patentoimaton, joten sen paljastuminen on uhka patentoimisprosessille. Tästä syystä tutkimuksessa käytetään patentoimattomasta tuotteesta nimikettä Tuote X ja patentinhaltijasta nimikettä Yritys Y. Koska Tuotteella X on patentin kannalta tärkeitä osia, kohteita tai toimintoja, olen paljastavuuden takia naamioinut niitä Toiminto A-Ö ja Paikka A-Ö nimikkeillä, toiminnon nimestä riippuen.
Kannattavuutta tarkastellaan pitkällä tähtäimellä kuormatilan täyttöasteen mukaisesti, koko-naiskustannusajattelun eli TCO:n, ja ongelmanratkaisumenetelmien esim. AHP:n vertailun avulla sekä päästö- ja kulutustarkastelussa. AHP-malli selkeyttää ongelman analysointia hierarkiallaan ja tuo selvän eron ongelmien välille painoarvoineen. Päästö- ja kulutustarkastelussa hyödynnetään aikaisempia tutkimuksia ja tutkimustuloksia. Tutkimuksessa tuloksien analysointi toteutetaan tutkimustavoitteen toteutumisena. Tavoitteena oli luoda ulkopuolisen tarkastelijan näkemys hankkeen kannattavuudesta, ja ottaa kantaa siihen.