Asiakastyytyväisyyden kehittäminen Lounasravintola Rosannessa
Nieminen, Annika (2019)
Nieminen, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084578
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, onko toimeksiantaja lounasravintolassa kysyntää kasvisruoalle ja minkälaista palautetta asiakkaat antavat tällä hetkellä lounasravintolan lounasruoan tarjonnasta. Pääpaino tutkimuksessa oli kuitenkin kasvisruoan kysynnässä ja siinä, kannattaako lounasruokaa lähteä kehittämään enemmän kasvispainotteiseksi. Työn jälkeen toimeksiantajalla on käsitys siitä, kannattaako yrityksen lähteä kehittämään kasvisruokaideaa pidemmälle aina menusuunnitteluun ja toteutukseen saakka.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työssä asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan palvelukokemusta sekä asiakasarvoa ja kasvisruokailijan ruokailusuosituksia sekä siihen pohjautuvaa menusuunnittelua. Tällä viitekehyksellä muotoutuu ymmärrys siihen, mitä asiakastyytyväisyys tarkoittaa ja mikä merkitys sillä on asiakkaan kokemaan palvelukokemukseen sekä asiakasarvon muodostumiseen. Tämän lisäksi käydään läpi ne tekijät, jotka tulee ottaa huomioon kasvisruokailijan menusuunnittelua tehdessä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ja haastattelumenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen saadut vastaukset analysoitiin ja vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia koskien lounasravintolan ruokatarjontaa ja ravintolan palvelua.
Lounasravintola Rosannen asiakastyytyväisyys koskien kasvisruokailua oli lähes toivotulla tasolla, vaikkakin esiin nousi muutamia kehitys- ja parannusideoita koskien ravintolan lounaspalvelua. Kiinnostusta kasvisruokien ja uusien ruokien kokeilemiseen kuitenkin oli, vaikka varsinaista tarvetta sille ei tämän tutkimuksen perusteella ollut. Yrityksen kannattaisi seurata asiakastyytyväisyyttä säännöllisin ajoin, jolloin yritys olisi tietoinen asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista siihen vaikuttavista tyytyväisyyttä laskevista havainnoista.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työssä asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan palvelukokemusta sekä asiakasarvoa ja kasvisruokailijan ruokailusuosituksia sekä siihen pohjautuvaa menusuunnittelua. Tällä viitekehyksellä muotoutuu ymmärrys siihen, mitä asiakastyytyväisyys tarkoittaa ja mikä merkitys sillä on asiakkaan kokemaan palvelukokemukseen sekä asiakasarvon muodostumiseen. Tämän lisäksi käydään läpi ne tekijät, jotka tulee ottaa huomioon kasvisruokailijan menusuunnittelua tehdessä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ja haastattelumenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen saadut vastaukset analysoitiin ja vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia koskien lounasravintolan ruokatarjontaa ja ravintolan palvelua.
Lounasravintola Rosannen asiakastyytyväisyys koskien kasvisruokailua oli lähes toivotulla tasolla, vaikkakin esiin nousi muutamia kehitys- ja parannusideoita koskien ravintolan lounaspalvelua. Kiinnostusta kasvisruokien ja uusien ruokien kokeilemiseen kuitenkin oli, vaikka varsinaista tarvetta sille ei tämän tutkimuksen perusteella ollut. Yrityksen kannattaisi seurata asiakastyytyväisyyttä säännöllisin ajoin, jolloin yritys olisi tietoinen asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista siihen vaikuttavista tyytyväisyyttä laskevista havainnoista.