Lemmikkieläinten vaikutus alakouluikäisen mielenterveyteen
Hyttinen, Karoliina (2019)
Hyttinen, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104728
Tiivistelmä
Lemmikin omistamisesta on tullut Suomessa entistä yleisempää. Ihmisen ja eläimen suhde sekä eläimen vaikutukset ihmisen terveyteen ovat alkaneet kiinnostaa myös tutkijoita ympäri maailman ja niitä onkin viime vuosikymmeninä tutkittu yhä aktiivisemmin. Eläinten on havaittu vaikuttavan ihmisen terveyteen, erityisesti mielenterveyteen, monin eri tavoin. Positiivisten terveysvaikutusten vuoksi eläinavusteisista menetelmistä on tullut suositumpia myös hoitotyössä.
Opinnäytetyön tarkoitus on kerätä ja tuottaa tietoa lasten kokemuksista lemmikkien vaikutuksista mielenterveyteen sekä heidän ja lemmikkien välisestä suhteesta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta lemmikkien vaikutuksista mielenterveyteen. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Kohderyhmänä olivat erään Joensuun alueen koulun neljännen luokan oppilaat. Haastateltavien anonymiteetin suojaamiseksi toimeksiantajana toimineen koulun nimeä ei julkaista.
Saatujen tulosten perusteella alakouluikäiset kokivat lemmikin tärkeäksi ja suhteen lemmikkiinsä läheiseksi. Haastateltavat kokivat mielialansa paremmaksi lemmikin seurassa. Haastateltavien mukaan lemmikeillä oli useita positiivisia vaikutuksia. He kokivat lemmikin kykenevän esimerkiksi piristämään, lohduttamaan ja lievittämään yksinäisyyttä. Jatkossa tutkimusta voisi olla hyödyllistä tehdä myös sellaisten henkilöiden parissa, joilla ei ole lemmikkejä. Vertailevalla tutkimuksella voitaisiin selvittää eroja lemmikittömien henkilöiden ja lemmikinomistajien välillä. Lemmikkien vaikutuksia mielenterveyteen voitaisiin jatkossa tutkia myös sellaisten lasten parissa, joilla esiintyy mielenterveyden häiriöitä tai ongelmia.
Opinnäytetyön tarkoitus on kerätä ja tuottaa tietoa lasten kokemuksista lemmikkien vaikutuksista mielenterveyteen sekä heidän ja lemmikkien välisestä suhteesta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta lemmikkien vaikutuksista mielenterveyteen. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Kohderyhmänä olivat erään Joensuun alueen koulun neljännen luokan oppilaat. Haastateltavien anonymiteetin suojaamiseksi toimeksiantajana toimineen koulun nimeä ei julkaista.
Saatujen tulosten perusteella alakouluikäiset kokivat lemmikin tärkeäksi ja suhteen lemmikkiinsä läheiseksi. Haastateltavat kokivat mielialansa paremmaksi lemmikin seurassa. Haastateltavien mukaan lemmikeillä oli useita positiivisia vaikutuksia. He kokivat lemmikin kykenevän esimerkiksi piristämään, lohduttamaan ja lievittämään yksinäisyyttä. Jatkossa tutkimusta voisi olla hyödyllistä tehdä myös sellaisten henkilöiden parissa, joilla ei ole lemmikkejä. Vertailevalla tutkimuksella voitaisiin selvittää eroja lemmikittömien henkilöiden ja lemmikinomistajien välillä. Lemmikkien vaikutuksia mielenterveyteen voitaisiin jatkossa tutkia myös sellaisten lasten parissa, joilla esiintyy mielenterveyden häiriöitä tai ongelmia.