dc.contributor.author | Suutarinen, Peppina | |
dc.contributor.author | Kurkinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2019-04-15T13:36:35Z | |
dc.date.available | 2019-04-15T13:36:35Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/166351 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda mediakasvatuksen opas Tuomarilan Helmi -päiväkotiin. Oppaan avulla pyrittiin lisäämään tietoa mediakasvatuksesta päiväkodissa. Idea oppaaseen tuli päiväkodin johtajalta, joka koki sen olevan tarpeellinen heidän päiväkodissaan. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi Tuomarilan Helmi -päiväkoti. Se on mediapainotteinen päiväkoti, jossa pyritään kasvattamaan mediakasvatuksen määrää jatkuvasti. Alkuperäinen idea oli tehdä mediakasvatusopas päiväkodin lasten vanhemmille. Kuitenkin päädyimme ratkaisuun, että tekisimme mediakasvatusoppaan, josta voisivat hyötyä kaikki.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selkeyttää mediakasvatuksen käsitettä sekä tuoda enemmän tietoa ja näkyvyyttä mediakasvatuksesta yhteistyökumppanimme päiväkotiin. Opinnäytetyössä määrittelemme mediakasvatuksen käsitettä. Tarve mediakasvatuksen käsitteen määrittelemiselle johtuu valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman uudistumisesta (2018). Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman uudistuessa, mediakasvatus sai entistä näkyvämmän roolin osana varhaiskasvatusta. Tämä toi uusia näkökulmia niin työntekijöiden kuin vanhempienkin puolelle. Toisena tavoitteena oli myös tuoda meille opiskelijoille selvyyttä mediakasvatuksesta ja tietotaitoa siihen, kuinka voisimme sitä itse lähitulevaisuudessa hyödyntää työelämän puitteissa.
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mediakasvatusta ja sen merkitystä varhaiskasvatukseen sekä lapsen kehitykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös uutta valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä mediakasvatuksessa käytettäviä menetelmiä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toimii mediakasvatuksen opas, joka on toteutettu vastaamaan päiväkodin toiveita saada selkeä ja kattava opas siitä, mitä mediakasvatus on ja mitä kaikkea se sisältää.
Oppaan pohjalta rakennetun palautekyselyn vastauksista arvioimme oppaan toimivuutta. Palautekyselyn tulokset antoivat meille sen tiedon, että sekä päiväkodin henkilökunta että päiväkodin lasten vanhemmat olivat hyötyneet oppaasta ja sen sisällöstä. Opas jäi sähköisessä muodossa päiväkodille ja päiväkodin lasten vanhemmille käytettäväksi. Linkki oppaaseen löytyy päiväkodin nettisivuilta. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa : oppaan valmistaminen päiväkotiin | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-201904114896 | - |
dc.subject.specialization | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.yso | mediakasvatus | - |
dc.relation.contractor | Laura Emilia Kurkinen | - |
dc.subject.discipline | Sosiaalityön koulutusohjelma | - |