Hiuskosmetiikan ainesosien koulutus parturi-kampaajille
Kiesilä, Janika (2019)
Kiesilä, Janika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä parturi-kampaajien tietoa hiuskosmetiikassa yleisesti käytettävistä ainesosista. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Hiusyrittäjät ry, joka halusi vastata jäsenistönsä toiveeseen ainesosakoulutuksesta. Teoriaosuus koottiin sen perusteella, mitä tietoa parturi-kampaaja tarvitsee työssään käyttämistään aineista. Työssä keskityttiin peseviin aineisiin, emulgaattoreihin ja hiusta hoitaviin aineisiin sekä hiusväreihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin muita hiusalalla yleisesti käytössä olevia ainesosia kuten hajusteita ja säilöntäaineita sekä alan viimeaikaisia muutoksia niin lainsäädännössä kuin trendeissä.
Toiminnallisessa osuudessa koostettiin teorian pohjalta parin tunnin koulutus parturi-kampaajille. Ainesosatiedon lisäksi koulutuksessa käsiteltiin hiuskosmetiikan tulevia trendejä ja lainsäädännöllisiä ohjeita sekä annettiin apuja ainesosien tunnistamiseen niiden INCI-nimillä. Koulutusta varten tuotettiin PowerPoint materiaalit, jotka jäivät toimeksiantajan käyttöön, jotta koulutus ei jää kertaluontoiseksi. Koulutuksesta kerättiin palaute, jonka mukaan hiuskosmetiikan ainesosien koulutus tuli tarpeeseen. Jokainen koulutukseen osallistuja oli oppinut jotain uutta ja saanut lisätietoa alastaan. Palautteessa saatiin myös ehdotuksia, mitä koulutettavat vielä haluaisivat kuulla. Näiden kehitysehdotusten avulla toimeksiantaja voi suunnitella uusia, kohderyhmää kehittäviä aihekokonaisuuksia tuleviin koulutuksiinsa.
Toiminnallisessa osuudessa koostettiin teorian pohjalta parin tunnin koulutus parturi-kampaajille. Ainesosatiedon lisäksi koulutuksessa käsiteltiin hiuskosmetiikan tulevia trendejä ja lainsäädännöllisiä ohjeita sekä annettiin apuja ainesosien tunnistamiseen niiden INCI-nimillä. Koulutusta varten tuotettiin PowerPoint materiaalit, jotka jäivät toimeksiantajan käyttöön, jotta koulutus ei jää kertaluontoiseksi. Koulutuksesta kerättiin palaute, jonka mukaan hiuskosmetiikan ainesosien koulutus tuli tarpeeseen. Jokainen koulutukseen osallistuja oli oppinut jotain uutta ja saanut lisätietoa alastaan. Palautteessa saatiin myös ehdotuksia, mitä koulutettavat vielä haluaisivat kuulla. Näiden kehitysehdotusten avulla toimeksiantaja voi suunnitella uusia, kohderyhmää kehittäviä aihekokonaisuuksia tuleviin koulutuksiinsa.