Markkinoinnin kehittäminen palvelumuotoilumenetelmien avulla - Case: Kajaanin ammattikorkeakoulun englanninkielisten koulutusohjelmien markkinointi venäjänkielisille opiskelijoille
Petrova, Tatiana (2019)
Petrova, Tatiana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165072
Tiivistelmä
Ennen vuosimaksujen uudistusta v 2017 englanninkielinen korkeakoulutus Suomessa on ollut kaikille ilmaista kotipaikkakunnasta riippumatta. Sen jälkeen, kun englanninkieliset tutkinnot muuttuivat maksullisiksi EU:n ulkopuolelta tuleville opiskelijoille, hakijoiden määrät ovat hieman laskeneet. Tämä koskee myös hakijoita Venäjältä.
Venäjä on Suomen naapurimaa ja se on ollut pitkään tärkeä markkinointialue monien toimialojen viennin ja yhteistyökumppanuuksien vuoksi.
Tässä työssä pyritään palvelumuotoilun menetelmien avulla ymmärtämään, millä kriteereillä venäläiset abiturientit valitsevat opiskelupaikkansa ja sen mukaan kehittämään venäläisille kohdistettua markkinointia.
Palvelumuotoiluprosessin voi jakaa kolmeen osaan: toimintaympäristön ymmärtäminen, asiakasymmärryksien lisääminen ja saatujen tuloksien perusteella tehtävä palveluiden luominen tai kehittäminen. Tässä työssä tutkitaan venäläisten opiskelijoiden kokemuksia Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) sisällä, sekä prospektiivisien asiakkaiden odotuksia ja tavoitteita.
Tutkimustyön lopputuloksena on käytännöllisiä ehdotuksia, miten KAMK voi muokata opiskelijoille suunnattuja palveluita ja tehostaa englanninkielisten koulutusohjelmien markkinointia venäläisille.
Venäjä on Suomen naapurimaa ja se on ollut pitkään tärkeä markkinointialue monien toimialojen viennin ja yhteistyökumppanuuksien vuoksi.
Tässä työssä pyritään palvelumuotoilun menetelmien avulla ymmärtämään, millä kriteereillä venäläiset abiturientit valitsevat opiskelupaikkansa ja sen mukaan kehittämään venäläisille kohdistettua markkinointia.
Palvelumuotoiluprosessin voi jakaa kolmeen osaan: toimintaympäristön ymmärtäminen, asiakasymmärryksien lisääminen ja saatujen tuloksien perusteella tehtävä palveluiden luominen tai kehittäminen. Tässä työssä tutkitaan venäläisten opiskelijoiden kokemuksia Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) sisällä, sekä prospektiivisien asiakkaiden odotuksia ja tavoitteita.
Tutkimustyön lopputuloksena on käytännöllisiä ehdotuksia, miten KAMK voi muokata opiskelijoille suunnattuja palveluita ja tehostaa englanninkielisten koulutusohjelmien markkinointia venäläisille.