Application of CSR Programs in the Airline Industry
Anttila, Timo; Kretzschmar, Annika (2010)
Anttila, Timo
Kretzschmar, Annika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytön tarkoitus oli tarkastella lentoyhtiöiden yhteiskuntavastuuta, ja sitä miten tunnetut lentoyhtiöt suhtautuvat siihen kuuluvien asioiden toteuttamiseen. Opinnäytetyö tehtiin sillä olettamalla että yhteiskuntavastuu teoriaa voidaan pitää varteenotettavana osana talousteoriaa. Tarkoituksena oli antaa lukijalle hyvä kuva yhteiskuntavastuu teoriasta ja sen tärkeimmistä elementeistä, sekä lentoliikenteen tilasta ja tulevaisuudesta,
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaa; teoriaan ja käytännön analyysiin lentoyhtiöiden yhteiskuntavastuuohjelmista. Teoria osa antaa lukijalle käsityksen yhteiskuntavastuuasioista, stakeholder-teoriasta, lentoliikenteen tilasta ja yhteiskuntavastuuohjelmien strategisesta edusta. Käytännön osa on kvalitatiivinen analyysi valittujen lentoyhtiöiden yhteiskuntavastuuohjelmista. Työhön valitut lentoyhtiöt ovat Air France-KLM, All Nippon Airways, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Lufthansa ja Qantas. Tärkeimmät yhteiskuntavastuun elementit olivat myös keskustelun aiheena.
Opinnäytön perusteella voidaan todeta että sosiaalisten, taloudellisten ja ympäristöongelmien julkisoinnin lisääntyminen on johtanut sellaiseen tilanteeseen, että lentoyhtiöiden täytyy kiinnittää yhteiskuntavastuuseen enemmän huomiota kuin aiemmin. Erityisesti pääpaino on ympäristöasioilla. Opinnäytetyötä tehdessä tuli myös selväksi että monet lentoyhtiöt eivät vieläkään ota yhteiskuntavastuuasioita vakavasti lähinnä taloudellisista syistä, ja siksi että eivät halua paljastaa kaikkia toimintaan liittyviä rasituksia, kuten esimerkiksi ympäristön saastuttamista koskevia tietoja.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaa; teoriaan ja käytännön analyysiin lentoyhtiöiden yhteiskuntavastuuohjelmista. Teoria osa antaa lukijalle käsityksen yhteiskuntavastuuasioista, stakeholder-teoriasta, lentoliikenteen tilasta ja yhteiskuntavastuuohjelmien strategisesta edusta. Käytännön osa on kvalitatiivinen analyysi valittujen lentoyhtiöiden yhteiskuntavastuuohjelmista. Työhön valitut lentoyhtiöt ovat Air France-KLM, All Nippon Airways, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Lufthansa ja Qantas. Tärkeimmät yhteiskuntavastuun elementit olivat myös keskustelun aiheena.
Opinnäytön perusteella voidaan todeta että sosiaalisten, taloudellisten ja ympäristöongelmien julkisoinnin lisääntyminen on johtanut sellaiseen tilanteeseen, että lentoyhtiöiden täytyy kiinnittää yhteiskuntavastuuseen enemmän huomiota kuin aiemmin. Erityisesti pääpaino on ympäristöasioilla. Opinnäytetyötä tehdessä tuli myös selväksi että monet lentoyhtiöt eivät vieläkään ota yhteiskuntavastuuasioita vakavasti lähinnä taloudellisista syistä, ja siksi että eivät halua paljastaa kaikkia toimintaan liittyviä rasituksia, kuten esimerkiksi ympäristön saastuttamista koskevia tietoja.