Pienen levykaupan kilpailukeinot toimintaympäristön muuttuessa
Hallikas, Jani; Karjalainen, Teuvo (2010)
Hallikas, Jani
Karjalainen, Teuvo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienen levykaupan tulevaisuuden näkymiä äänitemyyntimarkkinoilla. Case-yrityksenä oli lappeenrantalainen Levymusiikki. Työ rajattiin käsittelemään levykaupan kilpailukeinoja ja tätä asiaa tutkittiin käymällä läpi fyysisiä ja digitaalisia musiikin hankintatapoja. Vastauksia etsitään mm. kysymyksiin, minkä tyyppinen kuluttaja suosii levykaupassa asiointia ja kuinka muut vielä fyysistä levyformaattia suosivat saataisiin levykauppaan asioimaan ja mitä pienen levykaupan tulisi jatkossa kuluttajalle tarjota, jotta tämä saapuisi paikalle.
Teoriaosan aineisto kerättiin mm. tilastollisen tutkimuksen kirjallisuudesta ja www-artikkeleista, jotka käsittelivät levymyyntiä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koottiin kyselylomakkeista, joita jaettiin digitaalisena Facebook-yhteisöpalvelun välityksellä ja paperiversiona Levymusiikissa käyville asiakkaille. Tällä tavoin saatiin käsitys musiikin hankintatavoista ja näkemyksistä sekä siitä, mitkä tekijät saavat levyjen ostajat hankkimaan musiikkinsa juuri levykaupasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat keskimääräiset arvot yhden henkilön musiikkihankinnoille eli noin puolet musiikkihankinnoista on fyysisiä levyjä ja toinen puoli koostuu digitaalisesta musiikista. Nykyteknologian mahdollistama ilmainen lataaminen internetin vertaisverkkojärjestelmien kautta on myös suosiossa, mutta maksullisen digitaalisen musiikin eli mp3 -tiedostojen osuus hankitusta musiikista on melko pieni. Itse ostopaikasta puhuttaessa levykauppojen suosimisen taustalla oli erityisesti hyvä asiakaspalvelu ja asiantuntevuus, paikallisen yrittäjyyden tukeminen sekä levykaupan yleinen hyvä tunnelma. Toisaalta taas levykauppojen hintataso ja suppeat valikoimat olivat yleisimpiä syitä siihen, miksi osa vastaajista valitsi jonkin toisen musiikin hankintakanavan, kuten internetin levykaupat tai ilmaisen lataamisen.
Teoriaosan aineisto kerättiin mm. tilastollisen tutkimuksen kirjallisuudesta ja www-artikkeleista, jotka käsittelivät levymyyntiä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koottiin kyselylomakkeista, joita jaettiin digitaalisena Facebook-yhteisöpalvelun välityksellä ja paperiversiona Levymusiikissa käyville asiakkaille. Tällä tavoin saatiin käsitys musiikin hankintatavoista ja näkemyksistä sekä siitä, mitkä tekijät saavat levyjen ostajat hankkimaan musiikkinsa juuri levykaupasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat keskimääräiset arvot yhden henkilön musiikkihankinnoille eli noin puolet musiikkihankinnoista on fyysisiä levyjä ja toinen puoli koostuu digitaalisesta musiikista. Nykyteknologian mahdollistama ilmainen lataaminen internetin vertaisverkkojärjestelmien kautta on myös suosiossa, mutta maksullisen digitaalisen musiikin eli mp3 -tiedostojen osuus hankitusta musiikista on melko pieni. Itse ostopaikasta puhuttaessa levykauppojen suosimisen taustalla oli erityisesti hyvä asiakaspalvelu ja asiantuntevuus, paikallisen yrittäjyyden tukeminen sekä levykaupan yleinen hyvä tunnelma. Toisaalta taas levykauppojen hintataso ja suppeat valikoimat olivat yleisimpiä syitä siihen, miksi osa vastaajista valitsi jonkin toisen musiikin hankintakanavan, kuten internetin levykaupat tai ilmaisen lataamisen.