Näin sävellän
Kuittinen, Jani (2019)
Kuittinen, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185563
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kirjoittajan omaa sävellysprosessia. Opinnäytetyön lähtökohta oli opetella säveltämään, sovittamaan ja sanoittamaan pop-musiikkia eri tahtilajeihin pelkän 4/4 tahtilajin sijaan. Työn tarkoituksena oli kehittää sävellys- ja sovitustekniikkaa, jotta voisi ymmärtää paremmin, miten sävellysprosessi etenee.
Sävellettyjä kappaleita voisi kuvailla pop-, proge- ja indie-musiikiksi, jossa on läsnä vahvasti säveltäjän oma persoona. Kappaleet sävellettiin perinteiselle bändikokoonpanolle: laulu, kitara, kitara, basso, koskettimet ja rummut. Improvisointi, erilaisten tahtilajien kokeilu, uusien ideoiden tekeminen kappaleiksi asti ja tietokoneelle tallentaminen olivat avainasemassa sovitus- ja sävellystyössä. Työssä analysoitiin tarkemmin kolmea kappaletta, jotka syntyivät tietokoneavusteisella sävellysmetodilla. Nämä kappaleet valikoituivat analyysin kohteeksi, sillä jokaisessa kappaleessa syntyprosessi on erilainen.
Erilaisten tahtilajien soveltaminen sävellystyössä ja soittaminen helpottui huomattavasti opinnäytetyön tekemisen myötä. Sävellysmetodien sanallistaminen ja tarkastelu auttoi havaitsemaan minkälaisia prosesseja kappaleiden tekeminen sisältää. Kävi myös ilmi, että tietokoneavusteinen säveltäminen mahdollistaa säveltäjänä kehittymisen.
Sävellettyjä kappaleita voisi kuvailla pop-, proge- ja indie-musiikiksi, jossa on läsnä vahvasti säveltäjän oma persoona. Kappaleet sävellettiin perinteiselle bändikokoonpanolle: laulu, kitara, kitara, basso, koskettimet ja rummut. Improvisointi, erilaisten tahtilajien kokeilu, uusien ideoiden tekeminen kappaleiksi asti ja tietokoneelle tallentaminen olivat avainasemassa sovitus- ja sävellystyössä. Työssä analysoitiin tarkemmin kolmea kappaletta, jotka syntyivät tietokoneavusteisella sävellysmetodilla. Nämä kappaleet valikoituivat analyysin kohteeksi, sillä jokaisessa kappaleessa syntyprosessi on erilainen.
Erilaisten tahtilajien soveltaminen sävellystyössä ja soittaminen helpottui huomattavasti opinnäytetyön tekemisen myötä. Sävellysmetodien sanallistaminen ja tarkastelu auttoi havaitsemaan minkälaisia prosesseja kappaleiden tekeminen sisältää. Kävi myös ilmi, että tietokoneavusteinen säveltäminen mahdollistaa säveltäjänä kehittymisen.