KESKOSENA SYNTYNYT KOULULAINEN: -Opaslehtinen keskoslasten vanhemmille ja koulun henkilökunnalle
Antikainen, Sanna; Pylkkönen, Paula (2019)
Lataukset:
Antikainen, Sanna
Pylkkönen, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225669
Tiivistelmä
Keskoslapsen syntymä on pelottavaa vanhemmille ja monet vanhemmat miettivätkin tulevaisuutta keskoslapsen kanssa. Epätietoisuus, väärät luulot ja pelko on vaikeaa vanhemmille. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden tehtävänä on helpottaa vanhempien
oloa. Tieto tulevaisuudesta voi auttaa vanhempia varautumaan tulevaisuuteen ja helpottamaan arkea. Tiedon saaminen aiheesta on tärkeää. Vanhempien ja koulun henkilökunnan tulisi tietää, miten keskosena syntyminen voi vielä vaikuttaa koulu ikäiseen lapseen ja hänen koulutyöhönsä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä vanhempien ja koulun henkilökunnan tietoutta keskosuuden vaikutuksista kouluikäisen lapsen oppimiseen sekä muihin taitoihin. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen. Opaslehtinen tulee käyttöön Kevyt yhdistykselle sähköisenä opaslehtisenä ja Kevyen sivuilta vanhemmat ja koulun henkilökunta saavat sen käyttöönsä. Opaslehtisen voi myös tulostaa omaan käyttöön.
Opaslehtisessä kerrotaan kouluikäisestä keskoslapsesta ja siitä mistä apua voi saada. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myös keskosuutta, keskosen hoitajana olemista, kouluikäistä keskosta ja kuinka koulu voi tukea keskoslapsen koulunkäyntiä ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun keskosena syntynyt lapsi aloittaa koulun. Jatkokehitys
ideana olisi hyvä tehdä tutkimuksellinen opinnäytetyö kouluikäisestä keskosesta.
oloa. Tieto tulevaisuudesta voi auttaa vanhempia varautumaan tulevaisuuteen ja helpottamaan arkea. Tiedon saaminen aiheesta on tärkeää. Vanhempien ja koulun henkilökunnan tulisi tietää, miten keskosena syntyminen voi vielä vaikuttaa koulu ikäiseen lapseen ja hänen koulutyöhönsä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä vanhempien ja koulun henkilökunnan tietoutta keskosuuden vaikutuksista kouluikäisen lapsen oppimiseen sekä muihin taitoihin. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen. Opaslehtinen tulee käyttöön Kevyt yhdistykselle sähköisenä opaslehtisenä ja Kevyen sivuilta vanhemmat ja koulun henkilökunta saavat sen käyttöönsä. Opaslehtisen voi myös tulostaa omaan käyttöön.
Opaslehtisessä kerrotaan kouluikäisestä keskoslapsesta ja siitä mistä apua voi saada. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myös keskosuutta, keskosen hoitajana olemista, kouluikäistä keskosta ja kuinka koulu voi tukea keskoslapsen koulunkäyntiä ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun keskosena syntynyt lapsi aloittaa koulun. Jatkokehitys
ideana olisi hyvä tehdä tutkimuksellinen opinnäytetyö kouluikäisestä keskosesta.