Muutos työyhteisössä : uusi, valtakunnallinen jäsentietojärjestelmän Kajaanin evankelis-luterilaisessa seurakunnassa
Keto, Kaisa (2010)
Keto, Kaisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129081
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tuli toimeksiantona Kajaanin evankelis-luterilaiselta seurakunnalta. Seurakunnat ottavat vuosien 2010 ja 2011 aikana käyttöön uuden, valtakunnallisen jäsentietojärjestelmän. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten järjestelmän käyttöönotto vaikuttaa Kajaanin evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkoherranviraston toimintaan ennen muutosta sekä muutoksen jälkeen, ja mitä asioita on otettava huomioon muutoksen vuoksi. Tavoitteena oli myös selventää kuvaa uuden jäsentietojärjestelmän eduista ja haitoista sekä verrata Kirjuri-järjestelmää nykyisin Kajaanin seurakunnalla olevaan jäsentietojärjestelmään.
Teoriataustassa käsiteltiin prosessi- ja muutosjohtamista, muutosta työnkuvissa sekä muutosvastarintaa. Teoriaan sisältyi myös erilaiset lait, jotka liittyvät henkilötietojen käsittelyyn, eli henkilötietolaki ja laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Teoriassa käsiteltiin myös tietoturvaa, koska sen parantaminen oli jäsentietojärjestelmän käyttöönotossa yksi tavoitteista. Teoriataustaan kuului olennaisena osana kirkonkirjat, niiden historia ja nykypäivä sekä kirkonkirjat tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa kirkonkirjoja käsitellään uuden jäsentietojärjestelmän puitteissa. Uuden, valtakunnallisen jäsentietojärjestelmän ominaisuudet, hyödyt ja hallinnolliset toimenpiteet olivat yksi osa teoriataustaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahta menetelmää. Kirjoituspöytätutkimus oli teoriataustan pohjana, eli tiedot hankittiin erilaisista julkaisuista ja muista lähteistä. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselylomakkeet lähetettiin helmikuussa 2010 Kajaanin rovastikunnan seurakuntien kirkkoherranvirastojen työntekijöille, joita oli 14 henkilöä. Lähetetyistä kyselyistä takaisin saatiin 13 kappaletta.
Kyselyn tuloksista selvisi, että suuri osa vastaajista oli innokkaalla ja odottavalla mielellä jäsentietojärjestelmän käyttöönotosta. Osa kuitenkin pelkäsi järjestelmän haavoittuvuutta, työn menettämistä ja muutoksen alkuvaiheen aiheuttamaa suurta työmäärää. He kuitenkin uskoivat, että järjestelmä pitkällä tähtäimellä helpottaa kirkkoherranviraston toimintaa. Asiakaspalvelun parantuminen huomioitiin myös lähes kaikkien vastaajien taholta. Opinnäytetyöstä hyötyy eniten projektin johto sekä kirkkoherranviraston työntekijät. Opinnäyte auttaa hahmottamaan muutoksen kokonaisuuden.
Teoriataustassa käsiteltiin prosessi- ja muutosjohtamista, muutosta työnkuvissa sekä muutosvastarintaa. Teoriaan sisältyi myös erilaiset lait, jotka liittyvät henkilötietojen käsittelyyn, eli henkilötietolaki ja laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Teoriassa käsiteltiin myös tietoturvaa, koska sen parantaminen oli jäsentietojärjestelmän käyttöönotossa yksi tavoitteista. Teoriataustaan kuului olennaisena osana kirkonkirjat, niiden historia ja nykypäivä sekä kirkonkirjat tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa kirkonkirjoja käsitellään uuden jäsentietojärjestelmän puitteissa. Uuden, valtakunnallisen jäsentietojärjestelmän ominaisuudet, hyödyt ja hallinnolliset toimenpiteet olivat yksi osa teoriataustaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahta menetelmää. Kirjoituspöytätutkimus oli teoriataustan pohjana, eli tiedot hankittiin erilaisista julkaisuista ja muista lähteistä. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselylomakkeet lähetettiin helmikuussa 2010 Kajaanin rovastikunnan seurakuntien kirkkoherranvirastojen työntekijöille, joita oli 14 henkilöä. Lähetetyistä kyselyistä takaisin saatiin 13 kappaletta.
Kyselyn tuloksista selvisi, että suuri osa vastaajista oli innokkaalla ja odottavalla mielellä jäsentietojärjestelmän käyttöönotosta. Osa kuitenkin pelkäsi järjestelmän haavoittuvuutta, työn menettämistä ja muutoksen alkuvaiheen aiheuttamaa suurta työmäärää. He kuitenkin uskoivat, että järjestelmä pitkällä tähtäimellä helpottaa kirkkoherranviraston toimintaa. Asiakaspalvelun parantuminen huomioitiin myös lähes kaikkien vastaajien taholta. Opinnäytetyöstä hyötyy eniten projektin johto sekä kirkkoherranviraston työntekijät. Opinnäyte auttaa hahmottamaan muutoksen kokonaisuuden.