Sosiaalisen median hyödyntäminen pienen yrityksen markkinoinnissa
Ruistola, Ulla-Marja (2019)
Ruistola, Ulla-Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kuinka sitä voisi käyttää hyväksi pienen yrityksen markkinoinnissa. Toimeksiantajana oli Smartdog Oy, joka tarjoaa erilaisia tieteelliseen tutkimustyöhön pohjautuvia testejä koirien käyttäytymisen testaamiseen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Tutkimustehtävänä oli luoda sosiaalisen median käyttöohje, jota yrittäjä ja muut testaajat voivat käyttää hyväkseen tehdessään markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tehtävässä perehdyttiin siihen, miten markkinointi toimii ja kuinka sitä tehdään uudessa modernissa ympäristössä, joka poikkeaa selkeästi perinteisestä mediasta.
Työssä perehdyttiin markkinointiin kokonaisuutena. Tarkastelun kohteena olivat niin markkinoinnin hallitseminen, markkinoinnin prosessi, markkinointimiksi, markkinoinnin suunnittelu kuin erityisesti pienten yritysten näkökulma. Erityisen tärkeää oli perehtyminen sosiaaliseen mediaan ja sen käyttämiseen markkinoinnissa. Tähän liittyvät kotisivut ja niillä tehtävät toimenpiteet, online-markkinointi, sähköpostimarkkinointi, videot, blogit sekä varsinainen sosiaalinen media. Tarkasteluun valittiin Facebook ja Instagram.
Tutkimusosuudessa haastateltiin yrittäjää. Toinen haastateltu asiantuntija oli erikoistunut markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Lisäksi pidettiin yksi työpajan testaajien kanssa. Teoriataustaa kartoitettaessa käytiin läpi sekä englanninkielistä että suomenkielistä kirjallisuutta, internetlähteitä ja tutkimusaineistoa niin markkinoinnista kuin sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisesta mediasta oli melko vähän aiheeseen soveltuvaan tutkimusta tehtynä.
Markkinointimanuaalista tuli kattava. Manuaalissa käytiin läpi tärkeät asiat markkinoinnissa pienen yrityksen kannalta, markkinoinnin suunnitelmallisuutta ja mikä on tärkeää sosiaalisessa mediassa. Manuaalissa analysoitiin myös pääkohderyhmää ja markkinoita. Tärkeä osa manuaalia ovat erilaiset toimenpiteet Facebookissa, Instagramissa, kotisivuilla ja kuinka orgaanista näkyvyyttä parantaa. Olennaista on myös seurata markkinoinnin lukuja. Manuaaliin kuuluvat myös ohjeet Facebookin kahden mainossovelluksen käyttöohjeet sekä blogijulkaisuideoita.
Manuaali esiteltiin yrittäjälle ja testaajille tammikuussa 2019. Se sai hyvän vastaanoton ja toimenpiteisiin ryhdyttiin heti. Kehittämisehdotukset koostuivat lähinnä Facebookin, Instagramin ja kotisivujen kehittämiseen liittyvistä ajatuksista. Suositeltavaa olisi myös säännöllinen blogimarkkinointi. Jatkossa yritys voisi myös kehittää sähköpostimarkkinointia.
Työssä perehdyttiin markkinointiin kokonaisuutena. Tarkastelun kohteena olivat niin markkinoinnin hallitseminen, markkinoinnin prosessi, markkinointimiksi, markkinoinnin suunnittelu kuin erityisesti pienten yritysten näkökulma. Erityisen tärkeää oli perehtyminen sosiaaliseen mediaan ja sen käyttämiseen markkinoinnissa. Tähän liittyvät kotisivut ja niillä tehtävät toimenpiteet, online-markkinointi, sähköpostimarkkinointi, videot, blogit sekä varsinainen sosiaalinen media. Tarkasteluun valittiin Facebook ja Instagram.
Tutkimusosuudessa haastateltiin yrittäjää. Toinen haastateltu asiantuntija oli erikoistunut markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Lisäksi pidettiin yksi työpajan testaajien kanssa. Teoriataustaa kartoitettaessa käytiin läpi sekä englanninkielistä että suomenkielistä kirjallisuutta, internetlähteitä ja tutkimusaineistoa niin markkinoinnista kuin sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisesta mediasta oli melko vähän aiheeseen soveltuvaan tutkimusta tehtynä.
Markkinointimanuaalista tuli kattava. Manuaalissa käytiin läpi tärkeät asiat markkinoinnissa pienen yrityksen kannalta, markkinoinnin suunnitelmallisuutta ja mikä on tärkeää sosiaalisessa mediassa. Manuaalissa analysoitiin myös pääkohderyhmää ja markkinoita. Tärkeä osa manuaalia ovat erilaiset toimenpiteet Facebookissa, Instagramissa, kotisivuilla ja kuinka orgaanista näkyvyyttä parantaa. Olennaista on myös seurata markkinoinnin lukuja. Manuaaliin kuuluvat myös ohjeet Facebookin kahden mainossovelluksen käyttöohjeet sekä blogijulkaisuideoita.
Manuaali esiteltiin yrittäjälle ja testaajille tammikuussa 2019. Se sai hyvän vastaanoton ja toimenpiteisiin ryhdyttiin heti. Kehittämisehdotukset koostuivat lähinnä Facebookin, Instagramin ja kotisivujen kehittämiseen liittyvistä ajatuksista. Suositeltavaa olisi myös säännöllinen blogimarkkinointi. Jatkossa yritys voisi myös kehittää sähköpostimarkkinointia.