Strategian jalkautumisen ensivaiheet - Case Lahden Diakonialaitos
Pitkänen, Jenna (2019)
Pitkänen, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266067
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on strategian jalkautuminen case-yritys Lahden Diakonialaitoksessa, tarkemmin sanottuna diakoniapalveluissa. Tavoite oli selvittää tutkimuksen avulla, kuinka diakoniapalveluiden vuonna 2018 käyttöönotettu uusi diakoniastrategia on lähtenyt jalkautumaan organisaatioon.
Teoriaosuudessa käydään läpi strategian jalkauttamista ja strategiaviestintää organisaatiossa. Strategian jalkautuksesta kertovassa luvussa pureudutaan strategian merkitykseen, jalkautusprosessiin ja sen vaiheisiin sekä esimiesten vastuuseen. Strategiaviestintä-osiossa käsitellään strategiaviestinnän merkitystä jalkauttamisen kannalta ja keinoja onnistuneeseen strategiaviestintään.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Verkkokyselyyn sisältyi myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat Lahden Diakonialaitoksen diakoniapalveluiden työntekijät ja lähiesimiehet.
Tutkimustulokset osoittavat, että strategian jalkautuminen on lähtenyt käyntiin onnistuneesti. Ottaen huomioon, että diakoniastrategia on vielä melko uusi, henkilöstö on hyvin perillä sen tarkoituksesta ja sisällöstä. Henkilökunta on myös sitoutunut toimimaan strategian mukaisesti, vaikka useat kuvailivatkin mahdollisuuksiaan vaikuttaa itse strategiaan melko vähäisiksi. Strategiaviestintään oltiin tyytyväisiä ja seurantaan kaivattiin enemmän tietoa siitä, missä mennään tällä hetkellä tavoitteiden suhteen.
Teoriaosuudessa käydään läpi strategian jalkauttamista ja strategiaviestintää organisaatiossa. Strategian jalkautuksesta kertovassa luvussa pureudutaan strategian merkitykseen, jalkautusprosessiin ja sen vaiheisiin sekä esimiesten vastuuseen. Strategiaviestintä-osiossa käsitellään strategiaviestinnän merkitystä jalkauttamisen kannalta ja keinoja onnistuneeseen strategiaviestintään.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Verkkokyselyyn sisältyi myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat Lahden Diakonialaitoksen diakoniapalveluiden työntekijät ja lähiesimiehet.
Tutkimustulokset osoittavat, että strategian jalkautuminen on lähtenyt käyntiin onnistuneesti. Ottaen huomioon, että diakoniastrategia on vielä melko uusi, henkilöstö on hyvin perillä sen tarkoituksesta ja sisällöstä. Henkilökunta on myös sitoutunut toimimaan strategian mukaisesti, vaikka useat kuvailivatkin mahdollisuuksiaan vaikuttaa itse strategiaan melko vähäisiksi. Strategiaviestintään oltiin tyytyväisiä ja seurantaan kaivattiin enemmän tietoa siitä, missä mennään tällä hetkellä tavoitteiden suhteen.