Do svidanija, transito : autojen maantiekuljetukset Venäjälle vuosina 2007-2009
Marjamaa, Ilona (2010)
Marjamaa, Ilona
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118897
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen kautta Venäjälle maantiekuljetuksin suuntautuvaa autojen transitoliikennettä. Tutkimuksen lähtökohtana ovat muutokset vuosina 2007–2009 sekä eri reittien ja kuljetusmuotojen arviointi.
Tutkimusongelmina oli selvittää siirrytäänkö maantiekuljetuksista muihin kuljetusmuotoihin, säilyykö Suomen transitoreitti kilpailukykyisenä sekä selvittää Suomen kautta kulkevan transitoreitin vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet (SWOT-analyysi).
Työn teoreettinen osuus koostuu Venäjän transitoliikenteessä tapahtuneista muutoksista, niiden seurauksista sekä Suomen transitoreitin kanssa vaihtoehtoisten reittien arvioinnista. Lisäksi tutkitaan muiden kuljetusmuotojen, rautatie- ja merikuljetusten, osuutta ja soveltuvuutta autojen kuljetuksiin. Työssä kuvataan pääpiirteissään autojen toimitusketju myyjältä ostajalle. Työssä tarkastellaan myös Venäjän oman politiikan ja kansainvälisen talouskriisin vaikutuksia transitoliikenteeseen. Lisäksi tarkastellaan Suomessa toteutettujen toimenpiteiden, suunniteltujen hankkeiden sekä satamalakon vaikutusta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyön kvalitatiivisessa osuudessa käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä Venäjän transitoliikenteen parissa työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Transitoliikenteen määrä riippuu eniten Venäjän taloudellisen tilanteen kehittymisestä. Huolimatta kiristyneestä kilpailusta erityisesti Baltian maiden reittien kanssa sekä Venäjän mittavista satamahankkeista, transitoliikennettä riittänee Suomeen tulevaisuudessakin, mikäli toimintaedellytykset turvataan.
Tutkimusongelmina oli selvittää siirrytäänkö maantiekuljetuksista muihin kuljetusmuotoihin, säilyykö Suomen transitoreitti kilpailukykyisenä sekä selvittää Suomen kautta kulkevan transitoreitin vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet (SWOT-analyysi).
Työn teoreettinen osuus koostuu Venäjän transitoliikenteessä tapahtuneista muutoksista, niiden seurauksista sekä Suomen transitoreitin kanssa vaihtoehtoisten reittien arvioinnista. Lisäksi tutkitaan muiden kuljetusmuotojen, rautatie- ja merikuljetusten, osuutta ja soveltuvuutta autojen kuljetuksiin. Työssä kuvataan pääpiirteissään autojen toimitusketju myyjältä ostajalle. Työssä tarkastellaan myös Venäjän oman politiikan ja kansainvälisen talouskriisin vaikutuksia transitoliikenteeseen. Lisäksi tarkastellaan Suomessa toteutettujen toimenpiteiden, suunniteltujen hankkeiden sekä satamalakon vaikutusta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyön kvalitatiivisessa osuudessa käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä Venäjän transitoliikenteen parissa työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Transitoliikenteen määrä riippuu eniten Venäjän taloudellisen tilanteen kehittymisestä. Huolimatta kiristyneestä kilpailusta erityisesti Baltian maiden reittien kanssa sekä Venäjän mittavista satamahankkeista, transitoliikennettä riittänee Suomeen tulevaisuudessakin, mikäli toimintaedellytykset turvataan.