Murrosiän mielenterveydelliset haasteet- Opas murrosikäisten vanhemmille
Kärnä, Meini; Arkiomaa, Rosa (2019)
Kärnä, Meini
Arkiomaa, Rosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Espoon nuorisopoliklinikan (Nupoli) murrosikäisten asiakkaiden vanhemmille opas murrosikään ja vanhemmuuteen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, joka tulee lisäämään vanhempien tietämystä murrosikään, nuorten mielenterveyshäiriöihin, vanhemman rooliin ja murrosikäisen kohtaamiseen liittyen. Lisäksi tavoitteena oli luoda helppolukuinen, hyödyllinen ja selkeä opas.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon kuuluu opinnäytetyönraportti sekä opas. Oppaan sisältö toteutettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys perustuu monipuolisiin sähköisiin ja kirjallisiin lähteisiin. Lähteiden valinnassa ja tiedonhaussa on käytetty lähdekritiikkiä. Sisältöön on pyritty tiivistämään oleellisin ja tärkein tieto ottaen huomioon oppaan tarkoitus, tavoite sekä kohderyhmä ja Nupolin asiakaskunta. Opas sisältää tietoa murrosikään, nuorten mielenterveyshäiriöihin, vanhemmuuteen ja murrosikäisen kohtaamiseen liittyen. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Espoon nuorisopoliklinikka (Nupoli) sekä Laurea ammattikorkeakoulu.
Oppaan arviointi toteutettiin palautekyselyn avulla. Palaute kerättiin palautelomakkeen avuin Nupolin henkilökunnalta ja arvioitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön arviointi perustuu itsereflektioon sekä ohjaavan opettajan ja opponenttien palautteeseen. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Tulevaisuudessa opasta voitaisiin hyödyntää myös muiden kuntien ja kaupunkien vastaavissa yksiköissä sekä sen aiheista voitaisiin pitää murrosikäisten vanhemmille työpajoja. The purpose of this thesis was to produce a guide to Espoon nuorisopoliklinikka Nupoli (Espoo youth clinic Nupoli). The target group for this guide book were parents of adolescents who have issues with mental health or behaviour. The guide focused on the difficulties of puberty and parenthood. The goal was to create a guide that will increase parents' knowledge of puberty, mental health issues, parent's role and how to encounter an adolescent. Additionally, the goal was to create an easy to read, useful and clear guide. The thesis was carried out as a functional thesis that includes both a report and a guide.
The content of the guide was planned utilizing the theoretical framework of the thesis. The theoretical part was based on various references both from electronic sources and literature. The information retrieval was carried out by using source criticism. The focus of the theoretical framework was based on the purpose, the goal, the target group and the clients of Nupoli. The work life partners of this thesis were Espoo youth clinic Nupoli and Laurea University of Applied Sciences.
The evaluation of the thesis was made by using a feedback questionnaire. The feedback was collected from Nupoli and was evaluated by using qualitative content analysis. The evaluation of this thesis was also based on self-reflection. The goals that were set for this thesis were fulfilled. The guide can also be utilized in the relevant clinics outside of Espoo and its contents could be used as topics in workshops for adolscents’ parents in the future.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon kuuluu opinnäytetyönraportti sekä opas. Oppaan sisältö toteutettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys perustuu monipuolisiin sähköisiin ja kirjallisiin lähteisiin. Lähteiden valinnassa ja tiedonhaussa on käytetty lähdekritiikkiä. Sisältöön on pyritty tiivistämään oleellisin ja tärkein tieto ottaen huomioon oppaan tarkoitus, tavoite sekä kohderyhmä ja Nupolin asiakaskunta. Opas sisältää tietoa murrosikään, nuorten mielenterveyshäiriöihin, vanhemmuuteen ja murrosikäisen kohtaamiseen liittyen. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Espoon nuorisopoliklinikka (Nupoli) sekä Laurea ammattikorkeakoulu.
Oppaan arviointi toteutettiin palautekyselyn avulla. Palaute kerättiin palautelomakkeen avuin Nupolin henkilökunnalta ja arvioitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön arviointi perustuu itsereflektioon sekä ohjaavan opettajan ja opponenttien palautteeseen. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Tulevaisuudessa opasta voitaisiin hyödyntää myös muiden kuntien ja kaupunkien vastaavissa yksiköissä sekä sen aiheista voitaisiin pitää murrosikäisten vanhemmille työpajoja.
The content of the guide was planned utilizing the theoretical framework of the thesis. The theoretical part was based on various references both from electronic sources and literature. The information retrieval was carried out by using source criticism. The focus of the theoretical framework was based on the purpose, the goal, the target group and the clients of Nupoli. The work life partners of this thesis were Espoo youth clinic Nupoli and Laurea University of Applied Sciences.
The evaluation of the thesis was made by using a feedback questionnaire. The feedback was collected from Nupoli and was evaluated by using qualitative content analysis. The evaluation of this thesis was also based on self-reflection. The goals that were set for this thesis were fulfilled. The guide can also be utilized in the relevant clinics outside of Espoo and its contents could be used as topics in workshops for adolscents’ parents in the future.