Vaihto-opiskelijoiden työssäoppimisprosessin kehittämishanke: Case Koulutuskeskus Salpaus
Tervo, Anna (2019)
Tervo, Anna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266126
Tiivistelmä
Työssäoppimisella on merkittävä rooli toisen asteen koulutuksessa ammattia opiskel-taessa. Työelämän vaatimukset ja nuorten odotukset työelämää kohtaan elävät mur-roksessa. Jatkuva toiminnan kehittäminen on edellytys oppilaitoksille, sekä työssäop-pimisympäristöjä tarjoaville yhteistyöyrityksille.
Tässä koulutuskeskus Salpaukselle toteutetussa kehittämishankkeessa tutkittiin sitä, kuinka rakennusalan Erasmus+-vaihto-ohjelman kautta hollantilaisesta Deltion Col-legesta saapuvien työssäoppijoiden oppimiskokemusta voidaan kehittää. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin haastatteluiden, kyselyiden ja coachingin avulla. Kohderyhmässä oli seitsemän työssäoppijaa. Tietopohja rakennettiin työssäoppimista laajasti tarkastellen, sekä suunnitelmallisen kehittämisen kautta. Aineiston analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että vaihto-opiskelijoiden työssäoppimisenprosessia voidaan kehit-tää suunnitelmallisuudella, ennakoivalla otteella, sekä coachauksen avulla. Ennakoiva ote tässä tutkimuksessa tarkoitti rakennusprojektin etukäteisesittelyä, videota työmaan vaiheista ennen työssäoppijoiden saapumista ja ennakkokyselyä analyyseineen. Coaching-menetelmien käyttö auttoi oppimisprosesseissa sparrauksen omaisesti mo-tivaatiota nostaen. Työssäoppimisjakson aikana muutama työssäoppija sai selkeytettyä tulevaisuuden ammatillisia tavoitteitaan.
Tutkimus tukee kohdeoppilaitosta ottamaan kehitetyn toimintamallin käyttöön laaduk-kaan työssäoppimisen tuottamisen tueksi.
Tässä koulutuskeskus Salpaukselle toteutetussa kehittämishankkeessa tutkittiin sitä, kuinka rakennusalan Erasmus+-vaihto-ohjelman kautta hollantilaisesta Deltion Col-legesta saapuvien työssäoppijoiden oppimiskokemusta voidaan kehittää. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin haastatteluiden, kyselyiden ja coachingin avulla. Kohderyhmässä oli seitsemän työssäoppijaa. Tietopohja rakennettiin työssäoppimista laajasti tarkastellen, sekä suunnitelmallisen kehittämisen kautta. Aineiston analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että vaihto-opiskelijoiden työssäoppimisenprosessia voidaan kehit-tää suunnitelmallisuudella, ennakoivalla otteella, sekä coachauksen avulla. Ennakoiva ote tässä tutkimuksessa tarkoitti rakennusprojektin etukäteisesittelyä, videota työmaan vaiheista ennen työssäoppijoiden saapumista ja ennakkokyselyä analyyseineen. Coaching-menetelmien käyttö auttoi oppimisprosesseissa sparrauksen omaisesti mo-tivaatiota nostaen. Työssäoppimisjakson aikana muutama työssäoppija sai selkeytettyä tulevaisuuden ammatillisia tavoitteitaan.
Tutkimus tukee kohdeoppilaitosta ottamaan kehitetyn toimintamallin käyttöön laaduk-kaan työssäoppimisen tuottamisen tueksi.