Luovasti lasten kanssa : luovien menetelmien käyttöopas
Ihatsu, Annika; Loipponen, Tiitta (2019)
Ihatsu, Annika
Loipponen, Tiitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas, jolla voitaisiin edistää varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa käytettävien luovien menetelmien käyttöä. Luovilla menetelmillä oppaassa ja opinnäytetyössä tarkoitetaan musiikkia, kuvataidetta, draamaa, liikuntaa ja tanssia. Opas on tarkoitettu lasten kanssa työskenteleville, jotta he voisivat käyttää luovia menetelmiä monipuolisesti eri ikäisten lasten kanssa. Opas on tarkoitettu inspiraation lähteeksi ja menetelmien käytön tueksi, jotta jokainen voisi tarvittaessa ohjata luovia menetelmiä. Opas ei ole tarkoitettu tietylle ammattiryhmälle vaan kaikille, jotka ovat tekemisessä lasten kanssa oli kyseessä sitten kerho-ohjaaja, varhaiskasvatuksen opettaja tai lapsen huoltaja.
Opinnäytetyössä käsitellään luovia menetelmiä ja kuinka ne tukevat lapsen kasvua. Esille nostetaan myös mitä varhaiskasvatussuunnitelma vuodelta 2018 ja varhaiskasvatuslaki sanoo luovista menetelmistä ja niiden käytöstä. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsen osallisuutta, millainen on luova lapsi ja miksi luovuuteen kannattaa kannustaa.
Opas annettiin arvioitavaksi alan ammattilaisille eli erääseen vantaalaiseen päiväkotiin. Opasta oli arvioimassa varhaiskasvatuksen opettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Oppaasta saatiin kirjallista palautetta, jonka pohjalta sitä voitiin kehittää. Opas tehtiin tiiviiksi, mutta työn pohjalta opasta voisi laajentaa ja tehdä siitä isomman kokonaisuuden, joka käsittelisi luovia menetelmiä monipuolisemmin. The aim of this thesis was to create a guidebook to facilitate use of creative methods with children. The creative methods described in this guidebook are music, art, drama, sports and dance. The guidebook is meant for adults working with children under the age of seven, so they can use creative methods versatilely with children of all ages. The purpose of the guidebook was to inspire and facilitate, so anyone could use creative methods. This guidebook was not meant specifically for a certain occupational group but for everyone who works with children, for instance directing afterschool activities, teaching in early child-hood education or are the child’s guardian.
This thesis describes each creative method and how they support the children’s growth. The frame of reference also includes what the National curriculum for early childhood education and care 2018 and the Law for Early Childhood Education and Care say about the use of creative methods and the obligation to use them. It also includes theoretical discussions children’s participation, children’s creativity and why children’s creativity should be encouraged.
The guidebook was tested in a kindergarten in Vantaa. The guidebook was evaluated by both the teachers and the caretakers. Feedback was received, and the guidebook was improved based on it. Due to the restrictions of the thesis, the actual guidebook was very concise, however, there is enough material and know how to make a more extensive guidebook, which could cover creative methods even more versatilely.
Opinnäytetyössä käsitellään luovia menetelmiä ja kuinka ne tukevat lapsen kasvua. Esille nostetaan myös mitä varhaiskasvatussuunnitelma vuodelta 2018 ja varhaiskasvatuslaki sanoo luovista menetelmistä ja niiden käytöstä. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsen osallisuutta, millainen on luova lapsi ja miksi luovuuteen kannattaa kannustaa.
Opas annettiin arvioitavaksi alan ammattilaisille eli erääseen vantaalaiseen päiväkotiin. Opasta oli arvioimassa varhaiskasvatuksen opettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Oppaasta saatiin kirjallista palautetta, jonka pohjalta sitä voitiin kehittää. Opas tehtiin tiiviiksi, mutta työn pohjalta opasta voisi laajentaa ja tehdä siitä isomman kokonaisuuden, joka käsittelisi luovia menetelmiä monipuolisemmin.
This thesis describes each creative method and how they support the children’s growth. The frame of reference also includes what the National curriculum for early childhood education and care 2018 and the Law for Early Childhood Education and Care say about the use of creative methods and the obligation to use them. It also includes theoretical discussions children’s participation, children’s creativity and why children’s creativity should be encouraged.
The guidebook was tested in a kindergarten in Vantaa. The guidebook was evaluated by both the teachers and the caretakers. Feedback was received, and the guidebook was improved based on it. Due to the restrictions of the thesis, the actual guidebook was very concise, however, there is enough material and know how to make a more extensive guidebook, which could cover creative methods even more versatilely.