YRITYKSEN SISÄISEN VIESTINNÄN KEHITTÄMINEN: Case Areite Rakennus-Määrät
Tunturi, Timo (2019)
Tunturi, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296340
Tiivistelmä
Yrityksen sisäinen viestintä muodostuu niin suunnittelemattomasta kuin suunnitellusta viestinnästä. Suunnittelemattoman viestinnän muodostavat esimerkiksi kahvipöytä-keskustelut ja yhteistoiminta organisaatiossa, kun taas suunniteltu viestintä sisältää kokoukset, palaverit, projektiviestintä sekä sisäinen tiedottaminen. Yrityksen sisäisen viestinnän tekijöitä ovat koko yrityksen henkilöstö. Viestinnän avulla voidaan vahvistaa yrityskulttuuria, joka puolestaan vaikuttaa yrityksen henkilöstön välisiin suhteisiin, hen-kilöstön työhyvinvointiin ja motivaatioon. Onnistunut sisäinen viestintä voikin positiivi-sesti vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen yritykseen, kehittää yrityksen toimintaa, auttaa henkilöstöä motivoitumaan työntekemiseen ja työyhteisöön sekä tätä kautta vaikuttaa myös yrityksen tulokseen. Viestintä on myös tärkeä johtamisen apuväline, ja siitä syystä viestintään tulisi aina panostaa riittävillä resursseilla ja vastuulla.
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen sisäisen viestinnän nykytilan kartoittamista mittaamisen avulla ja sen kehittämistä. Lopputyössä käytetty teoria pohjautuun niin suomalaiseen kirjallisuusteen kuin kansainvälisiin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Opin-näytetyössä selvitetään miten yrityksen sisäistä viestintää tulisi mitata, mitä mittaustu-loksista voidaan päätellä ja mitä toimenpiteitä voidaan tehdä, jotta sisäistä viestintää saadaan kehitettyä.
Opinnäytetyön tutkimus osuus toteutettiin kohdeorganisaation henkilöstöä osallistaen kyselyn avulla. Kysely toteutettiin kohdeorganisaatiossa alkuvuodesta 2019 ja kehitys-toimet keväät 2019 aikana. Nykytilatutkimuksen tuloksista kävi ilmi muutamia sisäisen viestinnän osa-alueita, joita kohdeorganisaation tulisi kehittää. Kehityskohteiksi valikoi-tui sisäisen viestinnän kanavien määrän vähentäminen, viestinnän suunnitelmallisuus ja aikataulutus sekä tiedon kulun avoimuus kaikilla yrityksen tasoilla.
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen sisäisen viestinnän nykytilan kartoittamista mittaamisen avulla ja sen kehittämistä. Lopputyössä käytetty teoria pohjautuun niin suomalaiseen kirjallisuusteen kuin kansainvälisiin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Opin-näytetyössä selvitetään miten yrityksen sisäistä viestintää tulisi mitata, mitä mittaustu-loksista voidaan päätellä ja mitä toimenpiteitä voidaan tehdä, jotta sisäistä viestintää saadaan kehitettyä.
Opinnäytetyön tutkimus osuus toteutettiin kohdeorganisaation henkilöstöä osallistaen kyselyn avulla. Kysely toteutettiin kohdeorganisaatiossa alkuvuodesta 2019 ja kehitys-toimet keväät 2019 aikana. Nykytilatutkimuksen tuloksista kävi ilmi muutamia sisäisen viestinnän osa-alueita, joita kohdeorganisaation tulisi kehittää. Kehityskohteiksi valikoi-tui sisäisen viestinnän kanavien määrän vähentäminen, viestinnän suunnitelmallisuus ja aikataulutus sekä tiedon kulun avoimuus kaikilla yrityksen tasoilla.