Omaohjaajamenetelmä nuorisokodissa : -Nuorten näkökulmasta
Riekki, Veera; Viitanen, Taru (2010)
Riekki, Veera
Viitanen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata nuorisokodin osaston omaohjaajamenetelmää ja sen kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä ajatuksia nuorella on omaohjaajuudesta ja, olisiko siinä jotakin kehitettävää. Työssä määritellään tutkimusaineiston avulla mitä omaohjaajuus on nuoren mielestä, mitä omaohjaajuus merkitsee nuorelle, sekä, mitkä ovat omaohjaajuuden kehittämiskohteita nuoren mielestä? Tutkielmamme teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa nuoren kasvun ja kehityksen teoriasta, omaohjaajuuden teoriasta, sijaishuollon periaatteista sekä nuoren ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen teoriasta.
Opinnäytetyössämme on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelimme viisi nuorisokodissa asuvaa nuorta, jotka olivat iältään 16- 18-vuotiaita.
Opinnäytetyössämme tuloksista käy ilmi, että nuoren ja omaohjaajan suhteeseen vaikuttavat nuoren ja omaohjaajan välinen tunneside, luottamus sekä henkilökemiat. Haastatteluissa nousi esiin, että nuorten mielestä omaohjaajan tulee olla ammattitaitoinen, nuoria ymmärtävä, joustava ja rento työntekijä. Nuoret kokivat omaohjaajat tärkeiksi, mutta avolaitoksessa ei nuorten mielestä ole helppoa rakentaa syvempää omaohjaajasuhdetta.
Johtopäätöksissä vastaamme tutkimuskysymyksiimme nuorten näkökulmasta ja pohdinnassa peilaamme vielä haastatteluissa esiin tulleita ajatuksia omaohjaajuudesta ammatillisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyössämme on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelimme viisi nuorisokodissa asuvaa nuorta, jotka olivat iältään 16- 18-vuotiaita.
Opinnäytetyössämme tuloksista käy ilmi, että nuoren ja omaohjaajan suhteeseen vaikuttavat nuoren ja omaohjaajan välinen tunneside, luottamus sekä henkilökemiat. Haastatteluissa nousi esiin, että nuorten mielestä omaohjaajan tulee olla ammattitaitoinen, nuoria ymmärtävä, joustava ja rento työntekijä. Nuoret kokivat omaohjaajat tärkeiksi, mutta avolaitoksessa ei nuorten mielestä ole helppoa rakentaa syvempää omaohjaajasuhdetta.
Johtopäätöksissä vastaamme tutkimuskysymyksiimme nuorten näkökulmasta ja pohdinnassa peilaamme vielä haastatteluissa esiin tulleita ajatuksia omaohjaajuudesta ammatillisesta näkökulmasta.