Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opas perheille lastenpsykiatrisesta osastohoito- ja tutkimusjaksosta

Ahonen, Miisa (2019)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö sekä opas (482.2Kt)
Lataukset: 


Ahonen, Miisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa opas lastenpsykiatrian päiväosaston lasten vanhemmille. Opas on käsinkosketeltava vihkonen, johon on koottu päiväosaston päiväohjelman lisäksi osastolla käytössä olevia tärkeitä elementtejä. Päiväosastolla voidaan käyttää opasta osana aloituspakettia. Keskeisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli vanhempien epätietoisuuden vähentäminen osaston käytännöistä. Tavoitteena oli myös helpottaa hoitajien työtä siten, että koska vanhemmilla olisi jo tietoa osastosta, ei hoitajien tarvitse kerrata samoja asioita joka kerta vanhemman tavatessaan. Toimeksiantajana toimi HUS:n lastenpsykiatrian päiväosasto, jolla ei ole käytössä näin laajaa opasta, vaan lehtinen, jossa on osaston puhelinnumeroita ja lyhyt esittely osastosta. Tämän takia osastolla oli tarve tämänkaltaiselle oppaalle ja opas otettiinkin hyvin vastaan osastolla. Kehittämistehtävä määräytyi tämän pohjalta. Osaston edustajien kanssa käytiin keskusteluja siitä, mitä oppaaseen tulisi laittaa, mutta toteuttamiseen saatiin aika lailla vapaat kädet.

Tietoperusta luotiin sen pohjalta, mitkä ovat osaston peruspilarit sekä kirjallisuudesta saadut tiedot siitä, mitkä asiat nousevat esille tärkeinä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä. Lapset ovat hoitotyössä oma erityisryhmänsä, joten oli tärkeää ottaa esille heidän erityistarpeensa ja hoidon erityispiirteet. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Oppaan laadintaan tutustuttiin kirjallisuuden pohjalta lukemalla siitä, millainen on hyvä potilasohje ja sitä sovellettiin sitten vanhemmille annettavaan tietoon. Menetelmänä käytettiin myös apulaisosastonhoitajan ja osaston pitkäaikaisen hoitajan kanssa käytyjä keskusteluja.

Tuotoksena oli opas vanhemmille, joka saatiin osastolle arviointiin. Oma-arviointi perustuu osaston hoitohenkilökunnan arviointeihin, jotka olivat pääosin positiivisia. Johtopäätöksenä olikin, että oppaalla on paikkansa osaston esittelyssä ja se antaa tärkeää tietoa vanhemmille. Osastonhoitaja myös arvioi, että oppaan voisi ottaa mukaan jo ensimmäisiin verkostopalavereihin, jossa osastolla ei ole vielä käyty. Jatkotutkimuksena ja kehittämisehdotuksena on vanhempien kokemuksien kerääminen oppaasta kyselykaavakkeen avulla tai haastatteluilla.
 
The purpose of the thesis was to provide a guide to the day ward of a children’s psychiatric unit, which the staff can share with parents. Information was collected into a tutorial on what happens during the ward period. For example, the guide contains information about the daily program on the day ward, as well as the important operation modes used on the ward, including communality, groups and, in particular the individual working with named nurse, co-operation with the family and mutual co-existence. On the day ward, the guide can be used as part of the starter package, which parents will have access to before the beginning of the ward period. The main goal of the thesis was to reduce parents’ uncertainty about the customs of the ward. The goal was also to make it easier for caregivers to work by providing a ready-made tool to support parents. The sponsor was the HUS Child Psychiatric ward, which had a need for this type of broader guide, which was well received by the ward. The development task was based on this. There were discussions with the ward representatives about what the guide should contain, but freedom of choice was given.
The theoretical framework was created on the basis of the discussions with caregivers, as well as information gathered from literature on what matters are important in child psychiatric nursing. Children are their own special group in nursing, so it was important to highlight their needs and the special characteristics of treatment. The thesis was done as a functional thesis. The guide was prepared by familiarizing with the literature by studying, for example, what a good patient guide is, and this was applied to the information given to the parents. The method was also used for discussions with the staff nurse and the ward’s long-term nurse.
The output was a guide for parents, which was introduced to the ward in January 2019. The as-sessment was based on the ward’s nursing staff assessments, which were mostly positive. The conclusion was that the guide is true in the presentation of the ward and provides important infor-mation for the parents. The ward manager also evaluated that the guide could already be included in the first network meetings, when families have not yet visited the ward. Further research and development suggestions could discuss parents' experiences of the guide through a questionnaire or through interviews.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste