Nykytilan analyysi Suomen taksimarkkinoista
Kontola, Kasper (2019)
Kontola, Kasper
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa toimeksiantajalle taksialan Suomen markkinoiden nykytilaa sekä alan parhaita käytänteitä sosiaalisen median viestinnässä. Toimeksiantaja on suomalainen osa-aikaisille taksiyrittäjille tarkoitettu välityssovellus, joka aloittaa toimintansa vuoden 2019 aikana.
Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisesta mediasta sekä nykytilan analyysistä, joka käsittelee erityisesti PESTLE- ja SWOT-analyysejä.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kaksiosaisena ja ensimmäisessä osassa taksialan Suomen markkinoita kartoitettiin PESTLE-analyysin avulla. Toisessa osiossa toimeksiantajalle tehtiin kilpailija-analyysi sosiaalisen median viestinnästä Facebook- ja Instagram-palveluiden osalta.
Nykytilan analyysissä kartoitettiin markkinatilannetta yritysten ja työntekijöiden, asiakkaiden sekä yhteiskunnan näkökulmasta. Analyysissä selvisi esimerkiksi, että taksien hinnat ovat nousseet liikennekaaren voimaan astumisen myötä.
Sosiaalisen median kilpailija-analyysin tuloksena selvisi, että taksialalla ei ole tällä hetkellä yhdenmukaisia käytänteitä viestinnässä ja yritykset tuottavat varsin erilaista sisältöä. Tutkittavaksi valitut kilpailijat eivät käyttäneet Instagramia kovin aktiivisesti, joka tarjoaa toimeksiantajalle mahdollisuuden hyödyntää sitä brändiviestintäkanavana. Seurantajakson aikana ilmeni myös, että videojulkaisuja hyödynnetään varsin vähän Facebookissa ja Instagramissa, vaikka ne toimivatkin keskimäärin tehokkaammin kuin kuvajulkaisut. Toimeksiantajalle suositeltiinkin videojulkaisujen hyödyntämistä osana sosiaalisen median viestintää ja markkinointia.
Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisesta mediasta sekä nykytilan analyysistä, joka käsittelee erityisesti PESTLE- ja SWOT-analyysejä.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kaksiosaisena ja ensimmäisessä osassa taksialan Suomen markkinoita kartoitettiin PESTLE-analyysin avulla. Toisessa osiossa toimeksiantajalle tehtiin kilpailija-analyysi sosiaalisen median viestinnästä Facebook- ja Instagram-palveluiden osalta.
Nykytilan analyysissä kartoitettiin markkinatilannetta yritysten ja työntekijöiden, asiakkaiden sekä yhteiskunnan näkökulmasta. Analyysissä selvisi esimerkiksi, että taksien hinnat ovat nousseet liikennekaaren voimaan astumisen myötä.
Sosiaalisen median kilpailija-analyysin tuloksena selvisi, että taksialalla ei ole tällä hetkellä yhdenmukaisia käytänteitä viestinnässä ja yritykset tuottavat varsin erilaista sisältöä. Tutkittavaksi valitut kilpailijat eivät käyttäneet Instagramia kovin aktiivisesti, joka tarjoaa toimeksiantajalle mahdollisuuden hyödyntää sitä brändiviestintäkanavana. Seurantajakson aikana ilmeni myös, että videojulkaisuja hyödynnetään varsin vähän Facebookissa ja Instagramissa, vaikka ne toimivatkin keskimäärin tehokkaammin kuin kuvajulkaisut. Toimeksiantajalle suositeltiinkin videojulkaisujen hyödyntämistä osana sosiaalisen median viestintää ja markkinointia.